Wat is de vorm van humor die in de serie seinfeld word gebruikt?

fawlty towers bijv. is absurdistisch, friends vrij droog. en bij die series doorzie ik ook wat er als grappig bedoelt is (of ik er nou om kan lachen of niet) bij seinfeld vind ik dat lastiger en bemerk ik de grap vaak door het publiek wat lacht.

voor de duidelijkheid: geen waarde oordeel over goed of slecht maar wat voor vorm van humor gebruiken ze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.2K

Het beste antwoord

Ha, die Menno;

Seinfeld als sitcom af doen is mij iets te simpel, want de 'sit'(uatie) is op zich niet zo bijzonder of belangrijk. De vaak wat bizarre en sterk uiteenlopende karakters van de spelers zijn een minstens zo belangrijk ingrediënt, dus misschien moet de serie als een eigen genre worden geklasserd: psycho-sitcom misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je met sarcasme een eind komt!

Toegevoegd na 27 seconden:
Geweldige serie overigens :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Seinfeld is een typisch voorbeeld van een Amerikaanse sitcom: situation comedy. Deze Amerikaanse humor kenmerkt zich door een duidelijkere structuur dan de Britse humor. Waar er in Britse humor vaak minder sprake is van een daadwerkelijke 'grap' en de desbetreffende conversatie eigenlijk al één complete grap lijkt te zijn, heeft Amerikaanse humor een duidelijkere "gesprek-grap-gesprek-grap"-structuur.
Jerry Seinfeld geeft, samen met zijn prettig gestoorde vrienden George, Elaine en Kramer, een verfrissende kijk op het leven en alle problemen die er zijn op het gebied van daten, familie, vriendschappen, carrière, yada, yada, yada...
Het hilarische van Seinfeld zat hem in de dagelijkse onbenulligheden die het viertal beleefden. De auto parkeren in een grote parkeergarage en die vervolgens niet meer terug kunnen vinden bijvoorbeeld. Een herkenbaar gegeven dat in Seinfeld hilarisch werd uitvergroot middels het 'vlek op vlek'-principe. Iets wat als kleine tegenslag begint, giert in 21 minuten - de lengte van iedere aflevering - volledig uit de klauwen.
De verloofde van George probeert wanhopig bevriend te raken met Elaine en Jerry. Zij sterft uiteindelijk aan enveloplijm-vergiftiging. De envelop bevatte de uitnodigingen voor haar huwelijk met George.
Amadea