Wat is dat eigenlijk de "ex" factor?En wie heeft hem echt?

Men spreekt het zo mooi uit!
- Een hoeveelheid (factor) "exen"
- De factor die je had?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

De x-factor wordt bepaald door anderen. En omdat smaken verschillen, zal iedereen daar anders over denken. Je kunt wel algemeen stellen dat als een optelsom van een paar kwaliteiten telkens een plusje krijgt, de x-factor hoger zal uitvallen. Iemand die iets goed kan (zingen, dansen, et cetera), er volgens de maatstaven mooi dan wel aantrekkelijk uitziet én als een aangenaam mens overkomt, zal hoog scoren. Het hoeft niet trouwens, soms is één opvallende eigenschap al genoeg. Kijk maar eens naar de hype rondom Susan Boyle; ze heeft qua aantrekkelijkheid niet bepaald de x-factor (en da's nog zacht uitgedrukt), maar haar stem spreekt veel mensen aan en maakt dat je haar uiterlijk doet vergeten. Ze komt ook vriendelijk over en daardoor worden haar goede eigenschappen extra 'geplusd'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, klopt. Die mensen die daar staan, waren in een vorig leven heel goed. Maar nu niet meer, en dat is te horen en te zien. Soms zelfs om te janken.

Toegevoegd op 22-04-2009 22:06:33
Nog een toevoeging: het maken van het kruisteken door de presentatoren is volgens mij een teken dat ik op het goede spoor zit met mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de x-factor is de factor die mensen hebben, maar die niet te vatten is in een omschrijving. Sommige mensen hebben 'het' gewoon.

Ik vind Jetske van den Elsden een typisch geval. Als je haar ziet, pakt ze je in, hoewel het gewoon een tengere grasspriet is. Maar ze heeft iets dat je aangrijpt, waardoor ze al het andere niet meer nodig heeft. Yvon Jaspers vind ik ook een mooi voorbeeld. Die ziet er wel leuk uit, maar er is nog iets wat haar heel onbevangen en zeer speciaal maakt, wat je niet kunt omschrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De x-factor is de ongrijpbare kwaliteit waardoor de één wel een ster kan zijn, en de ander (talent of niet) hoogstens blijft hangen op het niveau regio-toppertje.

Madonna is bijvoorbeeld een duidelijk geval van x-factor. Begonnen gewoon als meisje dat leuk kon zingen, werd een ster. Mensen wilden haar imiteren, inclusief de dramatisch slechte kledingstijl uit haar begintijd. Er zijn allerlei eigenschappen te noemen die haar in staat stellen om het publiek te bespelen, maar ieder van die eigenschappen kan ook voorkomen bij een zangeres die het niet redt. Toch is Madonna een wereldster in iedere zin van het woord. Dat ongrijpbare waardoor zij het wel redt (en meer dan redt), die al die benoembare kwaliteiten bij elkaar brengt tot een wereldster, dát is de x-factor.

Vandaar de x: x is de onbekende constante.