Hoe zorgt een tv-regisseur dat hij soms eerder dan precies op tijd camerawissel doet?

Soms zie je bij televisieprogramma's dat er door de regisseur naar een camera wordt overgeschakeld waarmee reacties van publiek of andere kandidaten (bv in de 'green room') worden gefilmd. Bv als iemand gaat klappen of juichen. Dan zie je dat eerst naar de andere camera overgeschakeld wordt, en vervolgens zie je dat de persoon gaat juichen ofzo.

Normaal zou je denken dat de regisseur iets ziet gebeuren op 1 van de beeldschermen, en daar naar overschakelt. Maar dan ben je natuurlijk net te laat.
Zjn die reacties continu gefilmd en er later ingemonteerd?
Of wordt dit op tijd overschakelen opgelost met techniek (bv met bufferen van de beelden en zodat je enkele seconden eerder ook nog in beeld kan krijgen)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dát is nu net wat een goede (live)regisseur kenmerkt... Natuurlijk zijn er allerlei technische trucjes mogelijk door de 'live' uitzending iets te vertragen (b.v. een minuut of 30 sec. of zo) en dan 'achteraf' beelden toe te voegen, maar een goede regisseur 'leest' zijn uitzending en voelt aan waar belangrijke reakties of gebeurtenissen gaan komen. B.v. een zanger beëindigd zijn lied. Vrijwel altijd gaat het publiek dan applaudisseren waarna de zanger dankbaar voor het applaus een buiging maakt. De regisseur zal dus de zanger close volgen terwijl deze zijn lied beëindigd, dan overschakelen naar het publiek dat gaat applaudisseren en (op gevoel) na een paar seconden uitgezoomd de zanger in beeld brengen en zo zijn buiging zien. Het is een kwestie van timing en gevoel, maar een goede ervaren regisseur zit verrassend vaak goed. En vergeet ook niet dat alle dingen die hij mis, die zie je vaak ook gewoon niet.

Een live programma wordt doorgaans gerepeteerd, en een niet live programma trouwens ook. Het feit dat een regisseur precies op het juiste moment een camera wissel doet is dat de regisseur op een zogenaamde multiviewer waarop hij/zij alle camera-standpunten in één oogopslag ziet, wat jij thuis ziet noemt men in deze wereld PGM(program) maar een regisseur ziet het shot wat er aan zit te komen al gebeuren op de multiviewer, en het shot wat daarna komt ook al, deze standpunten zijn in de zogenaamde camera repetities waarin camera standpunten worden doorgenomen al geoefend, met live televisie komt daar een extra dimensie bij en dat is dat je moet inspringen op hetgeen wat er gebeurt in een gesprek bijvoorbeeld, de enige echte reden dat er 1 tot 2 minuten vertraging is gemaakt bij live televisie is tweeledig, de ondertitellaars krijgen meer tijd om van steno vertaling iets moois te maken, en geloofsgekkies of mensen met een andere overtuiging die de zendtijd opeisen de volledige wind uit de zeilen te nemen, in de MCR wordt dan gelijk naar iets anders geschakeld zodat zijn/haar protest actie o.i.d. niet landelijk wordt uitgezonden. Er zijn televisie wetten die bijvoorbeeld zeggen dat je van een close naar een medium shot moet of naar een wijd-totaal, en dan weer terug naar close, en dat niet 'over de as' wordt gefilmd/geschakeld, de regisseur houdt hier ook rekening mee, de regisseur is een ware artiest als het gaat om multitasking, maar de vele mensen om hem heen zoals de schakeltechnicus die de verbale commando's omzet in daadwerkelijk schakelen verdienen hier ook credits.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100