Waarom hebben wij kabel-TV?

In Nederland heeft bijna iedereen kabel-TV, of TV via glasvezel, of TV via iets als digitenne.

Waarom?

In veel buitenlanden heeft bijna niemand kabel-TV, omdat men de meerwaarde ervan niet inziet. Gewoon zelf een schoteltje aan je schuurtje hangen, decodertje kopen, en je hebt vele tientallen kanalen.

Waarom doen wij dat niet op die manier?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik vergelijk ons dus *niet* met dunbevolkte buitenlanden of met buitenlanden met rotsbodem. Ik vergelijk ons met dichtbevolkte buitenlandse steden, waar daadwerkelijk de kabels in de bodem liggen en zelfs al tot in de huizen komen.

Hoewel de fysieke kabelaansluiting dus wel aanwezig is, kiest men ervoor daar *geen* gebruik van te maken, omdat het abonnementsgeld duurder is dan het zelf kopen van een schotel en een decoder.

Als schotel en decoder in het buitenland goedkoper zijn dan een kabelabonnement, zal dat hier net zo zijn. Aangezien Nederlanders de naam hebben op de centen te letten, verwacht je dus dat juist wij zelf schotels en decoders kopen, zodat we de kosten van het kabelabonnement kunnen uitsparen.

Picture for question
14 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (7)

In Nederland zitten we bij wijze van spreke met z'n allen op een kleine vierkante meter, hierdoor is het makkelijk geweest in het verleden om al die koperlijnen in de grond te stoppen.
Ik ben wel blij dat dat is gedaan want de verbinding blijft hierdoor wel stabieler dan schotel tv/internet.

In het buitenland (bijvoorbeeld Duitsland) wonen mensen soms honderden/kilometers van elkaar af waardoor het leggen van kabels helemaal niet ideaal is voor de kabelmaatschappijen. Het is niet handig om 10 mensen aan te sluiten om 10Km kabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
In Duitse steden is wel kabel beschikbaar. Maar een abonnement op de kabel kost per maand € 25 of daaromtrent. Een schotel (€ 200) plus decoder (€ 100) heb je dus in een jaar terugverdiend. Dit kostenaspect is voor veel Duitsers de reden een schotel te installeren en geen kabelabonnement te nemen, ook al zou dat wel kunnen. Mijn vraag wordt dus: waarom kiezen Duitsers de goedkoopste mogelijkheid, en de als zuinig bekendstaande Nederlanders niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In NL betaal je altijd abonnementsgeld voor je schotel als je meer wilt zien dan de publieke zenders. Dus daarin zit wellicht ook een verschil met Duitsland.
Nederlanders kiezen dus eigenlijk ook voor de goedkoopste mogelijkheid ;) (Een usb-tv stick met DVB kan ook)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* (Een usb-tv stick met DVB kan ook)
Kan als vervanging dienen voor een schotel als je alleen de publieke zenders wilt zien.
Ik denk omdat het het makkelijkste is. De kabel ligt er al, de aansluiting in huis is eenvoudig en het abonnement is zo geregeld. Ik denk dat heel veel mensen opzien tegen het gedoe van het installeren van de schotel.

Daarnaast is het niet echt een fraai gezicht, op ieder huis een schotel en heeft de schotel nogal een reputatie omdat veel allochtonen wel een schotel hebben zodat ze zenders kunnen ontvangen die niet via de kabel te krijgen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ook nog eens rekening houden met de ondergrond van sommige landen die grotendeels uit rots bodem bestaat hier is de grond makkelijk bewerkbaar.
het zou een hele dure aangelegenheid worden is sommige landen.
en leidingen bovengronds ? tja als de koperprijs niet zo hoog was
in sommige landen is dat ook geen optie omdat ze simpelweg de kabels stelen.
14 jaar geleden
Heleboel mensen in NL gebruiken hun kabel voor drie zaken:
TV kijken, internetten en bellen.
Ga daar maar eens aanstaan met een schotel.
AWM
14 jaar geleden
We hebben de juiste bodemgesteldheid, ons landje is klein genoeg. We hebben als Nederlanders een broertje dood aan alles dat de omgeving ontsiert en veel mensen vinden die schotels wat lelijk, en stoppen derhalve graag vanalles onder de grond. We zijn een volkje dat graag voorop loopt in het technische gebeuren. (De LP-zaken waren hier als eerste aan het uitsterven.) Kan het digitaal dan willen we dat digitaal en als we het al niet willen dan zijn we tamelijk volgzaam als anderen het voor ons bedenken. En zo'n schotel die moet geplaatst en zo en afgesteld, en we zijn tamelijk gemakzuchtig soms.

Soms dan zijn we ineens helemaal zo krenterig niet. Doen we ons vooral voor als hele makke schapen, en kuddedieren: jij kabel, ik ook.

Alles bij elkaar ideale omstandigheden voor de kabel-tv.

Volkomen ononderbouwd. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland zijn de meeste gemeenten al in de jaren '70 een centrale kabel installatie gaan aanleggen, jaren voordat satelliet, internet of digitenne bekend werden. Die toepassingen zijn dus niet de reden. Waarschijnlijk is dat toen gedaan om de ontvangst te verbeteren (grotere gemeente-antenne) en om de ontsierende antennes op alle daken te voorkomen: in veel gemeenten werden antenne's op het dak verboden.
Dus: veel huizen dicht bij elkaar, een bodem die het mogelijk maakt kabel te leggen en overijverige welstandscommissies....
14 jaar geleden
Utrecht heeft denk ik de belangrijkste redenen wel gegeven. Ik denk dat er nog een argument is: de meeste mensen hebben meer dan 1 TV thuis. Mensen met kinderen ongetwijfeld nog meer. Bij een kabelabonnement kun je al die TV's onbeperkt en zonder problemen aansluiten. Op een schotel kun je in principe maar 1 TV aanuiten. Twee wanneer je een luxe met dubbele LNB hebt. Vervolgens kun je 1 of 2 programma's tegelijk ontvangen. Dus twee kijken of 1 kijken en 1 opnemen.

Bij Digitenne zul je een tweede kaart met abonnement moeten nemen wanneer je een tweede TV wilt aansluiten. Daarnaast werken al die systemen met SCART-kabels wat het een stuk lastoger maakt om de TV in de slaapkamer aan te sluiten.