Wie speelde de hoofdrollen in de Nederlandse tv film over twee Surinaams-Nederlandse broers?

Het was een televisiedrama met 1 acteur die twee Surinaams-Nederlandse (tweeling)broers speelde, begin of midden jaren tachtig. De ene broer ging studeren, de andere broer raakte aan lager wal (heroineverslaafd). De acteur woonde in Nederland (Amsterdam?)

5 jaar geleden
in: Televisie
2.2K
Antoni
5 jaar geleden
Zoek je ook nog de naam van het stuk? Ik vermoed dat je "Verweer en verweer" bedoelt. De IKON heeft op 12 februari 1982 een programma met dit thema uitgezonden. Hier https://schiedam.courant.nu/issue/RD/1982-02-12/edition/0/page/7?query= vind je: "Twee Surinaamse broers komen hier studeren. Kunnen ze zich aan de Nederlandse maatschappij aanpassen?"
Antoni
5 jaar geleden
Hier http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010570996:mpeg21:pdf vind je nog: "Verweer en verweer. Twee Surinaamse broers komen naar Nederland. William komt om tropische landbouw te studeren. Anton wil ervaring opdoen als automonteur. Beiden krijgen te maken met de Nederlandse samenleving. Anton wil zichzelf blijven en komt daardoor in de problemen. William kiest voor aanpassing, ontmoet een Nederlands meisje en vindt een goeie baan."
Antoni
5 jaar geleden
Misschien heb je hier http://www.werkteater.nl/verweer-en-verweer.html ook iets aan: acht zwart-wit foto's van het originele toneelstuk.

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat dat Glenn Durfort is (geweest). Hier https://theaterencyclopedie.nl/wiki/Ada_Bouwman vind je:

"Ada Bouwman (1957) is een Nederlandse actrice. Zij kwam in 1981 van de Amsterdamse toneelschool en ging van start bij het Werktheater. Samen met Glenn Durfort maakte en speelde zij "Verweer en verweer" en trad zij op in "Dutchman" van Leroi Jones. Zij is freelance-actrice en werkt twee maanden per jaar met Julia Colpa (aria's)."

Hier http://www.werkteater.nl/projecten.html vind je nog:

"1980-1981

Verweer en verweer

Gemaakt door stagiaires van de Amsterdamse Toneelschool Ada Bouwman en Glenn Durfort, onder begeleiding van Hans Man in 't Veld en Helmert Woudenberg.

10 voorstellingen tussen 5 september 1980 en 22 november 1980."

Omroep de IKON heeft het stuk uitgezonden op 12 februari 1982.
...
Het stuk gaat over twee Surinaamse broers die naar Nederland komen. Een gaat studeren en de ander wil automonteur worden. Ze proberen in de Nederlandse maatschappij hun eigen weg te vinden. Zie ook de informatie in mijn reacties op de vraag.
...
De website over de projecten van het Werkteater is gewijzigd. De nieuwe is nu, op dinsdag 4 oktober 2022: https://werkteater.nl/het-werkteater/projecten/.
Toegevoegd op 04 oktober 2022 14:13: tekst
Antoni
5 jaar geleden
klaariskees
5 jaar geleden
Wauw Antoni, u bent goed zeg! Dat was hem inderdaad. Ik vind het een indrukwekkend gespeelde film en dito verhaal. Ik ben benieuwd of Beeld en Geluid het nog hebben. Bedankt, en groetjes
Antoni
5 jaar geleden
Dank je! Ik vond het leuk om op te zoeken en ben blij dat ik het goede programma heb gevonden.