Waar ligt de grens in medialand ?

Ik hoorde laatst een aankondiging op de tv over een nieuw te maken programma. Er werd een oproep gedaan voor mensen die wilde weten of ze nou werkelijk wel een kind waren van hun ouders of dat ze werkelijk wel verwanten waren van hun familie.

Het programma zal dan een DNA test doen en de uitslag en alles wordt dan middels een tv programma bekend gemaakt.

Waar ligt de grens in medialand, hoe ver ga je, is er nog sprake van ethiek of integriteit, respect voor intimiteiten, moet alles kunnen op tv ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

De grens is allang gepasseerd. Het begon ergens lang geleden met programma's waar mensen , hun uit het oog verloren dierbaren , probeerden terug te vinden. Als dat dan lukte en op de t.v. lukt natuurlijk alles anders wordt het niet uitgezonden, dan vielen de gelukkigen elkaar in de armen met de nodige emotie. Ik zei toen al eens een keer , janken is handel!! Daarna ging het steeds extremer worden, maar het gekke van alles is , we wennen er heel snel aan. Huilende mensen op t.v. was vroeger ongekend. nu heel gewoon! En met alle huidige t.v. zenders van tegenwoordig, is het een wedloop geworden om nog steeds meer emotie in de programma's te pompen, ten koste van alle respect voor de deelnemers. Inmiddels zijn er tientallen programma's waarin relatie's kapot gaan en er ongehoorde dingen gebeuren alleen ten gunste van de kijk cijvers en kijkers aantallen. Er zal ooit wel een moment komen dat de kijkers dit soort programma's zat worden en niet meer kijken, tot die tijd vrees ik het ergste voor wat er nog gaat komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Waarom zou de media de ethieke grens moeten bepalen? Dat bepalen de kijkers toch? Als er niemand kijkt, is het programma zo van de buis, wellicht al voor de eerste uitzending. Het probleem is dat de mensen vallen voor dit soort geneuzel. Het lijkt me geen programma voor Llink, maar bij SBS6 kan het zo op de buis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Duimpje naar beneden? Zeker iemand van de SBS6 redactie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat is de GV-trol ;-)
Ik denk dat SBS6 gaat glimlachen als ze dit lezen, want ze weten zelf ook wel dat ze geen qualiteitsomroep zijn, maar fun4-the-masses. Ik heb daar niets op tegen, maar dan moet je niet klagen dat ze het uitzenden als wij blijven kijken ;)
De grens is wettelijk bepaald. Daarbinnen mag alles, hoe smakeloos het ook is. En "we" doen het onszelf aan via de kijkcijfertjes. Gelukkig hoef je er niet naar te kijken als je het niet bevalt. Er zit een kop op je tv en je kan ook op GV gaan :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moeilijke vraag...het publiek beslist denk ik. Als mensen hier tegen zijn zullen ze het programma links laten liggen maar nog belangrijker wie geeft zich nou voor zoiets iets op..kandidaten maken het programma mogelijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grens? Ik had nu niet bepaald het idee dat er nog een grens was. Na die sperma-show die ze ooit wilden uitzenden heb ik het idee dat we alles kunnen verwachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kijkcijfers bepalen de grens van wat kan en wat niet kan. Zijn de kijkcijfers goed, dan kan het. Zijn de kijkcijfers tegenvallend dan kan het dus niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Telkens opnieuw verlegt medialand de grens om hun kijkcijfers op te drijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grenzen zijn er om overtreden te worden binnen de mogelijkheden van het toelaatbare...

Had BNN vorig jaar niet wereldwijd de aandacht met de donorshow?

Geweldig hoe ze dit in scene gezet hebben...

Ik heb in mijn vriendenkring een freelance journalist zitten. Als ik af en toe hoor, waar de journalistiek en daarmee ook de media toegang toe hebben. Hier zou een gemiddelde justitie medewerker van schrikken...

De media kunne mensen maken en breken. En hier is niets nieuws aan. Dit altijd al zo geweest...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de wettelijke grens is maar 1 van de vele grenzen, er is ook de grens van het fatsoen, die van goede smaak...enz.
Van de 2 laatsten hoef je niet op de media, de journalistiek of van een jurist te rekenen, die kennen maar 1 wet/grens: die van de vrije meningsuiting/nieuwsgaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Belachelijk programma. Maar de vraag of het te ver gaat is voor iedereen persoonlijk in te vullen. De mensen die er aan mee werken vinden blijkbaar dat het programma niet te ver gaat. Wat gaat er in die mensen om enk ik dan? Is het de bekendheid waar ze op kicken? Ligt het meedoen financieel dat ze een DNA test niet kunnen betalen? Ik weet het niet maar ik zou er niet aan meewerken en al helemaal niet naar kijken.

Overigens zijn er genoeg programma's op tv waar ik van vind dat ze belachelijk zijn. Neem bij voorbeeld dat programma waar mensen aan een leugen detector hebben gezeten en dan de meest beschamende en kwetsende vragen voor geschoteld krijgen in ruil voor geld. beschamend alleen al om ernaar te kijken.