Mag verhuurder bepalen hoe ik TV kijken?

Ik woon in een pand met een eigen huisnummer. Boven mij wonen mijn twee buren met hetzelfde huisnummer +'A'. De verhuurder heeft tussen de woningen vele PVC pijpjes gelegd voor internet, tv etc. Hier maken wij met z'n allen gebruik van en we delen dan ook het internet en telefonie abonnement. Nu heeft de verhuurder plotseling besloten dat dit niet meer mag en dat we allen voor zich een abonnement moeten afsluiten. Mijn vraag: mag dit? Is het niet zo dat ik zelf verantwoordelijk ben voor wat ik binnenhuis doe, binnen de gestelde regels, mits ik alles onbeschadigd en hetzelfde oplever?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Televisie
2.2K
jc54
7 jaar geleden
Wat staat er in het huurcontract?
redhouse
7 jaar geleden
Denk dat de verhuurder in zijn recht staat als hij dit allemaal voor zijn rekening neemt.
De kosten dan doorberekend in de huur.
Neem zelf een abbo en deel het dan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het contract staat niets over televisie en internet. Er staat niet dat de verhuurder verantwoordelijk is voor het regelen ervan, of dat het gezamenlijk geregeld wordt, maar ook niet dat ieder een eigen abonnement moet nemen. STEL: ik leg een kabel aan en kijk mee met de buren vijf huizen verder, dan mag dit toch gewoon, mits ik alles in origineel staat herstel?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De verhuurder heeft niks te zoeken op/in het door jou gehuurde. Hooguit op afspraak bij onderhoud e.d.
Dat geldt ook voor de buren. Wie heeft nu officieel de aansluiting, op wiens naam staat het?
Kijk eens in de voorwaarde van het abonnement, waarschijnlijk is delen met de buren niet toegestaan. Aan de andere kant is dit niet te controleren...
Ook niet door de verhuurder, deze kan en mag echter wel kabels doorknippen en deels verwijderen als er iemand verhuist.

Antwoorden (2)

Als dat onderwerp niet in het huurcontract staat, dan was die gezamenlijke televisieoplossing een extraatje van de verhuurder. De verhuurder heeft dat extraatje beëindigd. Volgens mij staat de verhuurder dus in zijn recht. Of de huurders dan recht hebben op een lagere huurprijs is een andere vraag.
Bij koopwoningen is het vaak zo, dat er een eigenarenvereniging is. De gezamenlijke eigenaren beslissen b.v. over het gezamenlijk verven van de kozijnen of dat iedere eigenaar voor zich dat moet (laten) doen.
7 jaar geleden
Als er niet in het huurcontract is vastgelegd dat de huur inclusief abonnementskosten is voor telefoon / internet, dan is de verhuurder niet verplicht daar iets voor te regelen. Omdat je de kosten nu onderling deelt met de bovenburen, is het dus niet in de huurprijs inbegrepen. Het is in Nederland volkomen normaal dat elk huishouden een eigen aansluiting heeft.

De verhuurder kan je niet verplichten zelf een abonnement te nemen. Als jij geen internet of vaste telefoon gebruikt, hoef je ook geen abonnement.
Als jij en je buren niet veel internetten en toch de aansluiting willen delen: 1 van jullie neemt een aansluiting, daarbij krijg je tegenwoordig een draadloos modem waarop je met meerdere computers / smartphones kunt internetten. Gewoon dat ding met een verlengkabeltje op een handige plaats zetten en de wachtwoord-code delen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De reden dat de verhuurder de constructie met de pvc-pijpjes dient te veranderen kan te maken hebben met brandveiligheid. Er mogen tussen 2 wooneenheden geen directe verbindingen zijn waardoor rook of vuur van de ene woning naar de andere kan, ook niet als het maar 1 cm is.