Worden er per jaar tienduizend olifanten geslacht voor ivoor zoals het filmpje beweert?

Kijk 'Wildlife Crime - Olifant' op YouTube
Wildlife Crime - Olifant: https://youtu.be/9_FxWQ6CdQI

Is dat niet een beetje veel? Dat de slachting moet stoppen, helemaal mee eens.
Maar die aantallen klopt dat?
Misleidend filmpje?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Televisie
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Ja die worden afgeschoten is niet normaal meer.
Rieneke1
9 jaar geleden
Tegenwoordig worden er ook steeds meer afgeschoten voor hun vlees, het wordt er niet beter op helaas.
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/thema_s/dieren_en_planten/bedreigde_dieren/olifanten/olifant_bedreigingen/

Het beste antwoord

De organisatie die bepaalt wat bedreigde diersoorten zijn en hoe hier mee moet worden omgegaan heet het CITES. Overheden baseren hun wetgeving op advies van het CITES. Zo publiceren zij, als onafhankelijke organisatie, jaarlijks een lijst van hoeveel bedreigde diersoorten er nog zijn. Dit doen ze ook voor de olifant, waarbij ze gebruik maken van getoetste en zelf geverifierde data op 51 locaties. In het jaarlijks rapport schrijven ze dat er 25.000 olifanten in 2011, en 20.000 olifanten in 2013 zijn gedood door stropers/jagers (meestal vanwege ivoor). Het aantal olifanten dat in het wild rondloopt is ca. 500.000.
Kortom, het lijkt een erg hoog getal, maar dat is het ook. Het is dus waar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

na mijn geweten worden er wel heel vool olifanten geslacht voor ivoor, het wordt dan ook wel als illegaal beschouwd, Als alles zo door gaat dan sterven uiteindelijk de olifanten uit en hebben we alleen de laatste olifanten in opvang centrums. Daarmee proberen we het dan ook te redden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat het er ondertussen wel al minder zijn omdat er strenger op wordt toegezien. Het ivoor is ook een echt luxeproduct geworden omdat het exclusiever is. Ik denk dat het alleen in een paar landen nog een grote bron van inkomsten vormt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over het 'slachten' van olifanten (beter afschieten) zijn de meningen verschillend. Ik baseer mijn mening inzake deze problematiek niet op filmpjes van anderhalve minuut, en zeker niet op info van het Wereld Natuur Fonds. Zij hebben de afgelopen decennia meerdere malen laten zien dat ze het met de feiten niet zo nauw nemen. Dat er olifanten afgeschoten worden voor ivoor is een feit. Maar dat verschilt per land en per jaar. Sommige Afrikaanse regeringen staan dit juist toe omdat in sommige landen er veel te veel olifanten zijn voor de beschikbare ruimte. Deze beesten planten zich snel voort en zorgen voor veel overlast voor de plaatselijke bevolking. Dat lezen wij hier nooit in de media. Maar een kudde olifanten kan bv. als ze honger hebben en geagiteerd raken ettelijke dorpen met de grond gelijkmaken en hele oogsten kaalvreten. Ook voor de bevolking kunnen ze gevaarlijk worden. Je begrijpt dat de plaatselijke bevolking daar niet op zit te wachten. Wij zien olifanten en andere dieren als (aaibare) dieren die ten allen tijde beschermd moeten worden, een opvatting die stelselmatig door het WNF verspreid wordt. De Afrikaanse plattelandsbevolking ziet dit helemaal anders en sommige regeringen van die landen vullen hun zakken ook nog flink door ivoorstroperij toe te staan. Lees het schitterende boek van Raymond Bonner: At the hand of Men. "Nature Conservation" is een Europese uitvinding die zich bemoeit met Afrikaanse aangelegenheden waar wij hier in Europa totaal geen verstand van hebben.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Snel voortplanten doe olifanten niet. Ze werpen geen ladingen nakomelingen per wijfje per jaar. Een olifant doet er lang over om bij de moeder vandaan te gaan. Dat er smeergeld wordt betaald is waar. Maar wij verdrijven de dieren van hun grond olifanten hebben vaste routes en plekken waar ze geleid door de oudste olifant naar toe trekken. Hun dagelijks voer verdwijnt enz. Of ze nu aaibaar zijn of niet dat doet er niet toe het zijn verstandige dieren deze hebben ook rechten en die verdienen het niet om alleen maar te worden afgeschoten om sieraden te maken. Ik geef geen min maar zou het wel graag doen.
poppetje54321
9 jaar geleden
Dan heb je niet goed gelezen wat ik geschreven heb. Olifanten zijn zeer verstandige en intelligente beesten (of ze 'rechten' hebben is een andere discussie) en elke stroper die een olifant neer knalt puur voor zijn ivoor moet de rest van zijn leven achter de tralies. Maar daar gaat het niet om. Als een olifantenpopulatie niet gecontroleerd wordt, en zeker in een land of gebied dat niet in hun bestaan kan voorzien, vormen olifanten een plaag voor de plaatselijke bevolking. En je kunt een olifantenkudde nu eenmaal niet vragen of ze een andere route willen kiezen een paar honderd kilometer verderop.
ronron1212
9 jaar geleden
Dus is afslachten goed? Daarnaast er zijn een aantal soorten olifanten dus kun je niet zo maar zeggen en dar er overal olifanten genoeg zijn. De olifant zal als het zo door gaat een bedreigde dier soort worden.