Hoe heet de / miniserie die gaat over een joodse man die alle denkbare verschrikkingen overleeft en verhuist naar Amerika (2e familie overlijdt ook)?

Het gaat over het leven van een joodse man die alles heeft mee gemaakt. Heeft in het Warschau ghetto gezeten, is opgepakt en naar een concentratiekamp gebracht. Werd daar gemarteld ( ik herinner me een scene waarbij 2 soldaten zijn handen ophouden en een 3e kokend water over zijn handen giet).
Zijn familie overleefd de oorlog niet, hij wel en hij verhuist naar Amerika waar hij hertrouwd.

De film / serie eindigt met een bosbrand waarbij ook zijn nieuwe familie omkomt. Hij rijdt door de smeulende bossen en kan hen niet meer vinden…

In mijn herinnering is dit op waarheid gebasseerd, maar durf dat niet stellig te zeggen. Weet iemand welke film / miniserie dit is geweest?
Stamt (waarschijnlijk) uit begin jaren ‘80.

9 jaar geleden
in: Televisie
4.5K

Het beste antwoord

Er zijn twee films over Martin Gray gemaakt:

Zijn eerste boek (Uit naam van al de mijnen) is verfilmd; de hoofdrol wordt gespeeld door Michael York; de titel van de film: For those I loved. De film is in de jaren 80 als serie op de Nederlandse tv uitgezonden.
Een tweede, kortere film is in 2007 gemaakt door Frits Vrij, een Nederlander. De titel van deze film is: Seeking Martin Gray.

" Uit naam van al de mijnen" . Heet het boek.
Het aangrijpende levensverhaal van Martin Gray begint bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.
Na de verschrikkingen van het getto in Warschau wordt hij met zijn familie op transport gesteld naar concentratie kamp Treblinka. Martin is de enige van zijn familie die het overleeft.

Het levensverhaal van een Poolse jood, die in de Tweede Wereldoorlog vele verschrikkingen meemaakt en overleeft als enige van zijn familie. Na de oorlog vertrekt hij naar Amerika, waar hij zich opwerkt tot een rijk zakenman. Hij blijft zich echter eenzaam voelen, tot hij een vrouw ontmoet met wie hij een nieuw geluk opbouwt in Zuid-Frankrijk. Maar weer slaat het noodlot toe als bij een brand zijn hele gezin omkomt.
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Dit is inderdaad wat ik zocht.
Ik herken de man, de titel niet, maar dit is inderdaad wat ik zocht.
Hartelijk dank!