Is het mogelijk om zichtbaar sneller te zijn als je schaduw?

Lucky luck stond er bekend om dat hij sneller was als zijn schaduw.
Is het mogelijk voor mensen om zichtbaar sneller te zijn als je schaduw.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan een programma als Time Warp op Discovery Channel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij kon hij alleen sneller zijn pistool trekken dan zijn schaduw, niet hijzelf zo snel bewegen ('the fastest draw in the West')

Het beste antwoord

Heel erg technisch gesproken is iedereen sneller dan zijn schaduw. Licht legt 300000 km/s af. Zou je schaduw op de man zichtbaar zijn (430000km ver) dan ben je 1,3 seconde sneller dan je schadus en nog eens 1,3 seconde later zie je daar dan die schaduw in actie komen.

Echter, op normale voor ons waarneembare afstanden (een paar meter) zal je met je ogen nooit het verschil waarnemen tussen eigen beweging en die van je schaduw. Het tijdsverschil is dan op bv 3 meter afstand 3/300000000 oftewel ca 1/100 miljoen ste deel van een seconde dat je schduw later is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je schaduw wordt geprojecteerd met de snelheid van het licht, als er al een verschil in snelheid zou zijn tussen je eigen beweging en die van van je schaduw zou je dat nooit kunnen waarnemen, met geen enkel hulpmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jezelf sneller gaat dan de lichtsnelheid. Dan wordt je schaduw pas geprojecteerd als jij al weer voorbij bent. Of Als je bijna zo snel gaat als de lichtsnelheid dan sta je halverwege je schaduw.

Drie kleine puntjes vanaandacht:
(1) Hoe krijg je jouw materie op die snelheid,
(2) Kan jouw materie die snelheid verdragen
(3) Kun je dan niet beter vooruit blijven kijken i.p.v. naar je schaduw voor het geval dat je een boom ofzo tegenkomt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet waarneembaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een donkere tunnel inrijdt dan laat je je schaduw achter je, tot je er weer uit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je ogen registreren 25 beelden per minuut. De schaduw wordt met de snelheid van licht steeds opnieuw gemaakt. Dus dat zie je niet.

Toegevoegd na 20 seconden:
Sorry 25 beelden per SECONDE.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent altijd een minigedeelte van een microseconde sneller dan je schaduw, lijkt mij. hoe kan je schaduw al op de plek zijn waar jij gaat staan? niet. pas als jij er gaat staan, staat ie er.
Bronnen: