De inhuldiging van Beatrix in Amsterdam op 30 april 1980 ging gepaard met enorme krakersrellen. Hanneke Groenteman, toen radioverslaggever voor de VARA, kreeg die dag het verwijt de rellen via de radio te hebben aangemoedigd.

"Tegen een achtergrond van grote woningnood en een georganiseerde tegencultuur van krakers, jongerenwerkers en politieke jongerenorganisaties werd de inhuldiging van koningin Beatrix aangegrepen om aandacht te vragen voor de woningnood. Onder de bekende leus 'Geen woning, geen kroning!' konden de aangekondigde acties aanvankelijk op steun rekenen van linkse partijen, bladen als de Volkskrant en Vrij Nederland en de omroepvereniging VARA."
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kroningsoproer#Aanloop

" 'Het is fantastisch weer hier in Amsterdam', hoorde [de toenmalige burgemeester van Amsterdam] Polak Hanneke Groenteman [op de radio] zeggen. 'Weer om te kraken, weer om te demonstreren. Ik vind het rottig weer om te kronen.' Daarna ging alles mis."
bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/736118/2003/02/14/Bewaker-van-de-absurditeit.dhtml

"Behalve de officiële berichtgeving van de NOS verzorgde de socialistische VARA onder eindredactie van Kees Driehuis een alternatieve live-uitzending op de radio. Dat gebeurde in samenwerking met Radio Stad die meer ervaring had met verslaggeving op locatie. In de berichtgeving klonk onverholen sympathie voor de demonstranten door. En in de studio maakte de enthousiaste presentatrice Hanneke Groenteman voortdurend opmerkingen als: ‘Het is fantastisch weer hier in Amsterdam. Weer om te kraken; weer om te demonstreren. Ik vind het rottig weer om te kronen, wat jij Frits?’ [ze spreekt tegen Frits Visser van Radio Stad] Of: ‘Wat fantastisch dat er trouwens nog rookbommen afgeschoten kunnen worden op de Dam.’ Het geheel werd afgewisseld met liedjes als ‘Geen Trix op de Riks’."
bron: http://www.vn.nl/Archief/Politiek/Artikel-Politiek/Hoe-Beatrix-de-linkse-elite-paaide.htm

Zelf vindt ze dat ze alleen wat flauwe grapjes heeft gemaakt, maar 's avonds kreeg ze in een reportage van Hier en Nu de schuld van de rellen.
Zie: http://www.hannekegroenteman.nl/archive/2007/03/06/hans-schiffers-bedankt

Later werden er Kamervragen gesteld over de verslaggeving. Tot een ontslag is het niet gekomen, maar de hele affaire heeft Groenteman jarenlang achtervolgd.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een goed en uitgebreid antwoord! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
interessant! plusje