Waarom zit er zo'n groot verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse kijkcijfers?

De Amerikaanse serie 'Homeland' bijvoorbeeld heeft op z'n top 2,78 miljoen kijkers getrokken in de V.S. (inclusief on demand en herhalingen). (bron 1)

Indachtig het feit dat er circa 317 miljoen mensen in de Verenigde Staten wonen, vraag ik me af hoe het komt dat 2,78 miljoen kijkers als een groot succes wordt beschouwd?

Ter vergelijking: De tien best bekeken programma's in Nederland in 2013 hadden allemaal meer dan 3 miljoen kijkers. (bron 2)

Toegevoegd na 34 seconden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Homeland_(TV_series)#Ratings

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/dit-zijn-de-best-bekeken-tv-programmas-van-2013

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Televisie
2.8K
SimonV
9 jaar geleden
Mijn gok zou zijn dat het aanbod van televisieprogramma's veel groter is dan in Nederland. Je hebt als kijker veel meer keuze, dus de kans dat je bijvoorbeeld Homeland kiest is kleiner.
SimonV
9 jaar geleden
Ter aanvulling: televisie in de Verenigde Staten is anders georganiseerd dan in de meeste andere landen.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Europa hebben de Verenigde Staten nooit een nationale omroeporganisatie gehad. Vanaf het begin werden radio en televisie uitgezonden door particuliere radio- en televisiestations.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_televisiekanalen_in_de_Verenigde_Staten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat de kijkcijfers in Nederland niet heel betrouwbaar zijn. Er zijn in Nederland zo'n 1250 kastjes waarmee gemeten wordt hoe de gemiddelde bevolking televisie kijkt. Deze kastjes zijn heel lang geleden een keer uitgedeeld, maar zouden nu helemaal niet meer representatief zijn voor de gemiddelde bevolking in Nederland. Daardoor kloppen deze cijfers vaak niet. Hoe de kijkcijfers in Amerika gemeten worden, weet ik niet. Bronnen:
- http://www.funx.nl/index.php/archief/5209-geenstijl-manipuleert-kijkcijfers

Het beste antwoord

Omdat Showtime een betaalzender is, en niet iedereen daar een abonnement op heeft zijn de kijkcijfers wat vertekend.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met 28 miljoen abonnementen is het dus ongeveer 10% dat keek, ook niet heel veel maar omdat het aanbod aan kanalen in de VS enorm groot is, is het wel een respectabel percentage.
gvrox
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat lijkt inderdaad het geval te zijn.
Heb even gekeken naar de ratings van series op CBS en NBC en die zitten goeddeels consequent boven de 10 miljoen kijkers. Hartelijk dank voor het antwoord!

Andere antwoorden (1)

Die 2,78 miljoen kijkers wordt alleen door de makers en geldschieters een 'succes' genoemd. Om het succes op te schroeven bombarderen ze het tot " Showtime's highest-rated drama premiere in eight years."
Afleveringen van M*A*S*H haalden over de 100 miljoen kijkers en Cheers 85 miljoen in de USA. Dat zijn nog eens goede kijkcijfers.
escape
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Die cijfers zijn na 1998 nooit meer gehaald:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_watched_television_broadcasts 30 miljoen kijkers zijn nu topcijfers.