Kan ik 2e coax kabel rechtstreeks uit wandcontactdoos laten vertrekken?

Beste,

ik zou graag tv op men kamer installeren en moet hiervoor een 2e coax-kabel trekken naar boven.
Mijn wandcontactdoos heeft verschillende coax-uitgangen en ik vroeg me af of ik deze 2e coax-kabel gewoon hieruit mag laten vertrekken of moet ik een splitter gebruiken? Voor alle duidelijkheid, er vertrekt al een eerste coaxkabel uit mijn wandcontactdoos voor de tv in de living.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Televisie
5.8K

Antwoorden (1)

Vanuit vroeger waren er vaak 2 vertrek punten, een voor TV en een voor radio. De pluggen zijn dan ook anders (male voor de een, female voor de ander).
Maar de signalen zijn in principe hetzelfde dus wat je wil doen is gewoon mogelijk. Een gewone splitter (zo T-splitsing) kan je ook gebruiken, komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Let wel op dat als je een lange kabel er extra bij zet (en zeker als beide TV's aan staan) dat je behoorlijk verlies van signaal kan hebben. Om dit op te lossen, kan je een splitter met versterker bij de wandcontactdoos zetten (versterker zo vroeg mogelijk in de loop zetten, anders ga je ook de ontstane ruis versterken en dat wil je nou juist niet). Zo'n versterker heeft wel een 230V aansluiting nodig.

Maar die versterker kan altijd nog, eerst maar eens kijken of het uberhaupt nodig is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste, ik heb mij van benaming vergist.
Met wandcontactdoos bedoeling ik eigenlijk de NIU (de versterker waar de coax van buiten aankomt). Deze heeft dus meerdere Coax-uitgangen. Mag ik deze gebruiken of mag ik er maar één gebruiken en moet ik een splitter plaatsen? Bedankt
Thecis
10 jaar geleden
In principe kan je het daar op aansluiten. Een versterker zou niet nodig moeten zijn, maar mocht het toch wat slechter beeld geven (op beide TV's) kan je een versterker alsnog gebruiken. Mijn inziens zou je het gewoon kunnen gebruiken, maar ook gewoon kunnen proberen. Je zal het niet stuk maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanuit de meterkast (waar coax binnenkomt) zou het kunnen.
In antwoord van Thecis (over twee gatsdoos met TV en Radio) gaat niet werken. Signaal is in die dozen gefilterd op.....
TV en Radio frequenties. (Dus op radio uitgang staan geen TV frequenties meer.)
Thecis
10 jaar geleden
In de wandcontactdoosjes die ik zelf in huis had, waren puur verdelers. Er zaten geen weerstandje of dergelijke in. Dus toen ik daar vanuit beide naar de TV ging, was dat geen enkel probleem. Ook bij mijn ouders had ik die truc al eens gedaan en ook daar werkte het prima. Vandaar dat ik er van uit ging dat het bij iedereen zo is...