Hoe lang moet een programma worden bekeken voor de kijkcijfers?

Het staat wat krom als vraag, gezien de beperkte ruimte.
Er is al vaker gevraagd hoe kijkcijfers worden berekend, maar dan ben ik erg benieuwd waar de grens ligt.
In de antwoorden staat ook dat wordt bijgehouden op welk moment er begonnen wordt met kijken en wanneer men weg zapt.

Dus: Hoe lang moeten mensen die zo'n registratiekastje hebben waarmee kijkcijferonderzoek wordt gedaan naar een bepaald programma kijken voordat deze wordt betiteld als 'bekeken'...?

Het lijkt me dat mensen regelmatig gaan zappen voordat een programma helemaal afgelopen is; dat doe ik in ieder geval veelvuldig.
Of wellicht stemmen ze pas enkele minuten na aanvang af en blijven vervolgens kijken.

Concreet voorbeeld:
Ik ben voorzien van zo'n registratiekastje en zap dagelijks twee minuten voor het einde van De Wereld Draait Door weg vanwege Lucky TV.

Krijgt in dit geval DWDD het predicaat 'bekeken', wat DWDD meteen duizenden kijkers oplevert in de publicatie van de kijkcijfers...? En bij hoeveel minuten, of wellicht bij welk percentage ligt de grens?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Televisie
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit uw vraag haal ik enigszins dat u probeert de kijkcijfers te beïnvloeden, is dat juist?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ehm... nee...
Ik beschik niet over een dergelijk kastje. Het gegeven voorbeeld is hypothetisch.
Overigens staat het u vrij mij te tutoyeren. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Excuus, ik miste de 2 essentiële woorden 'Concreet voorbeeld'. Ik zal u voortaan tutoyeren, aan jou is hetzelfde voorbehouden jegens mij ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen probleem, ik neem het je niet kwalijk. ;)

Het beste antwoord

Om het cumulatief bereik aan te geven, is men vrij in het kiezen van een minimale kijktijd. Die stelt men vaak op één minuut. Maar soms ook op 5 minuten. Dat varieert dus. Het is zinvoller om de populariteit van een programma te meten in kijkdichtheid, dat is het gemiddelde aantal kijkers pet seconde. Of marktaandeel, een rekensom waarbij bereik en kijkduur meetellen.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd...
Dus als ik je goed begrijp kan iemand met een kastje theoretisch ieder uur 60 televisieprogramma's van duizenden (virtuele) kijkers voorzien?
escape
10 jaar geleden
Inderdaad. Zo is het maar net. En waag het niet kritiek te hebben op de metingen. Dan weten ze je te vinden:
http://www.mediajournaal.nl/2012/05/23/sko-dreigde-kijkcijfer-waan-van-de-dag-op-0-te-zetten.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ernstig...
Heb je enig idee hoe autonoom de SKO hier in is? Gezien het belang dat wordt gehecht aan kijkcijfers, zou er toch van hogerhand ingegrepen moeten kunnen worden?
Al was het maar omdat drie van de zenders staatssteun ontvangen. In ieder geval dank voor je heldere beantwoording. Ik laat de vraag nog even open staan. Als het goed is, zal ik binnenkort level 2 bereiken. Dan kan ik je (indien nog van toepassing, maar daar ga ik vooralsnog van uit) naast 'beste antwoord' ook nog belonen met een dikke plus. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat plusje heb ik dus maar gezet :-)
escape
10 jaar geleden
Dat van die staatssteun is in dit opzicht niet belangrijk. De publieke omroepen worden immers niet afgerekend op kijkcijfers.
Nee, waarom SKO zo spastisch doet als je alleen maar naar ze wijst zijn de commerciële belangen van de STER en de adverteerders.
De STER heeft een omzet van ruim 200 miljoen euro en de adverteerders worden afgerekend op de .... juist ja, kijkkastjes van SKO. Elk barstje in het glazuur van dit systeem laat directeur de Vos naar zijn holster grijpen. En dat is jammer, goede systemen kunnen kritiek weerleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal helder! Chapeau en dank voor de uitgebreide toelichting en verdere reacties!