Hoe komt het dat Nederlanders zo vrijgevig zijn?

Belgen noemen Nederlanders zuinig en gierig.

Als je echter kijkt naar de landelijke Haïti actie,
waar we met 17 miljoen inwoners 40 miljoen Euro
bijeen hebben gebracht (verdubbeld tot 80 miljoen)
en je vergelijkt dat met de actie van de Verenigde Staten,
waar ze met 300 miljoen inwoners (maar) tot eenzelfde bedrag komen, blijken wij Nederlanders bijzonder gul.

Waar komt die vrijgevigheid vandaan, is dat de aard van ons volk of gewoon een slim TV-programma met de stimulans van honderden bekende Nederlanders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belgen noemen nederlanders gierig. Nederlanders noemen belgen dom. Dat wil niet zeggen dat dat zo is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar het komt ergens vandaan natuurlijk, dat wordt niet zomaar gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een duidelijk geval van vooroordelen en generalisatie. Want je neemt alle Nederlanders op een hoop en geeft dan een mening die je waarschijnlijk van anderen overneemt. Ik weet zeker dat niet iedereen gedoneerd heeft aan die Haïti actie (ik in ieder geval niet). Je kan ook hetzelfde zeggen van Belgen, wij denken dat ze allemaal dom zijn. Maar dat is ook een foute redenering, ik ken Belgen die intelligenter zijn dan ikzelf ben als Nederlander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult wel begrijpen dat ik niet alle Nederlanders en Belgen over 1 kam wil scheren. Ik geef alleen een trend weer, waarbij ik door het voorbeeld van de USA t.o.v. Nederland duidelijk maak dat het geen vooroordeel is, maar een feit. Een feit overigens wat bekend is, maar waar ik een verklaring voor zoek. En, uiteraard zijn niet alle Nederlanders vrijgevig, dat snap ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, rubro!

Het beste antwoord

Nederlanders zijn (en worden) daar mee grootgebracht. Ik herinner me nog één van de eerste tv-acties 'Open het dorp' met Mies Bouwman. Als kind-zijnde werd je daar al bij betrokken. Scholieren gingen langs de deuren om met 'een heitje voor een karweitje' geld in te zamelen. Op school werden we aangespoord om blikjes melk mee te nemen die naar de landen werden gestuurd waar honger heerste. Je werd als kind dus al met je neus op de feiten gedrukt en geleerd dat je mee moest helpen.
Die kinderen worden groot en gaan vervolgens ook 'groter' geven. En de kinderen van de kinderen lopen nu langs de deuren om lege flessen op te halen voor de actie.
Het wordt dus met de paplepel ingegeven dat er veel kinderen zijn die ook pap lusten, maar dat niet hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit antwoord kan ik me het beste vinden. Bedankt.

Andere antwoorden (8)

Omdat ze zich betrokken voelen bij wat er allemaal voor ergs gebeurd in de wereld, ze roepen wel heel hard, maar zijn ook heel vrijgevig...

Nederland is een volk van hoge komaf, wij hebben een hoge standaard... Daarom...

Toegevoegd na 17 minuten:
Wij, Nederlanders hebben als eerste het homo-huwelijk en ook bespraken wij als volk het eerste het recht op sterven als men dat wil, euthanasie... En ook het drugsbeleid is het beste van de wereld... Allemaal een teken dat wij in Nederland met ons poldermodel heel hoog scoren in menselijkheid...

En onze vrijgevigheid is daar ook een uitdrukking van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is een volk van hoge komaf??!?!? Nu hoop ik dat je verkeerd begrijp maar ik vind dat een erg rasistisch en discriminerende opmerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SonjaD... je begrijpt het inderdaad verkeerd... als iemand van hoge komaf is, betekent dat dat hij dus NIET neer ziet op anderen zoals jij suggereert... en bovendien is jouw reactie weer zo'n overduidelijk voorbeeld van de stemmingmakerij en oproerkraaiereij waar het gisteravond over ging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de opmerking van Xinix uitermate kwetsend en aanmatigend. Nederlanders zijn een volk van hoge komaf, en Amerikanen (waarover de vraagsteller sprak) dus per definitie niet. Dit is een schoolvoorbeeld van rascisme. Ik heb geen idee wat hier gisteravond is gezegd. En de enige stemming die mij interesseert is wat ik zelf, persoonlijk vind van een opmerking. En in dat geval vind ik deze zinsnede uitermate onplezierig en heb het dan ook absoluut gemeld voor verwijdering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als toevoeging nog. Deva jij zegt "als iemand van hoge komaf is, betekent dat dat hij dus NIET neer ziet op anderen" Waarmee je zegt dat hij dus BETER is dan anderen. En daarmee zit je weer bij het puntje rascisme. Namelijk jezelf beter achten dan iemand anders (en niet zozeer neer zien op iemand anders). Dit is feitelijk onjuist en kwetsend voor (in dit geval) Amerikanen als een groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sonja, je kan er toch niet om heen dat er in Nederland voldoende mogelijkheden zijn om je als mens te ontwikkelen, door scholing, studie enz.
Door hier gebruik van te maken ontwikkelen we een 'hoge komaf' zoals Xinix het noemt.
Dat is tenminste zoals ik het lees.
Vele mensen in de wereld hebben die mogelijkheden niet, dat maakt ze niet minder. Ze krijgen alleen de kans niet. Dat heeft niets met discrimineren te maken.
Er zijn verschillen tussen mensen, die benoemen is geen discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zijn er verschillen tussen mensen, juist daarom kun je het niet hebben over een 'volk van hoge komaf'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorbeeld: mijn buurvrouw is een stuk slimmer dan ik ben, ik mag dat zeggen.
Mijn andere buurvrouw is duidelijk minder slim, dat mag ik dan niet zeggen.
Wat is het verschil?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is dat je het hebt over 1 specifiek persoon, niet 1 volk. Het Nederlandse volk is van hoge komaf
Het Amerikaanse volk is dat blijkbaar niet (want zij hebben minder gedoneerd). Daarmee scheer je een hele bevolkingsgroep over 1 kam en dat is rascisme/discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je zegt raakt kant nog wal, je kan dus niet 1 persoon discrimineren alleen een groep. Xinix heeft helemaal niet beweert dat Amerikanen niét van hoge komaf zijn, alleen dat Nederlanders dat wél zijn, dat sluit niet uit dat Amerikanen dat ook kunnen zijn. Alleen jíj leest dit op jouw manier. Waardoor je er discriminatie uithaalt, die ïk er persoonlijk niet in kan vinden.
Verschil van interpretatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was "waarom geven nederlanders zoveel, in vergelijking met de amerikanen". Als het antwoord dan is "omdat nederlanders van hoge komaf zijn" dan kan dat alleen een antwoord zijn als dat voor de Amerikanen niet geld. En inderdaad, je discrimineert niet 1 persoon, omdat je daarbij je richt op constateringen tenzij je die persoon ziet als onderdeel van de groep en je daarop baseert. En dan zit je weer bij discriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de vraag was: Waarom, zijn wij Nederlanders, zo vrijgevig?
Als voorbeeld, werd het verschil aangegeven tussen Nederland en Amerika.
Met daarna: Waar komt die vrijgevigheid vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SonjaD: Wat Xinix zegt is niet discriminerend, wellicht een beetje aanmatigend, maar meer niet. Een geconstateerd feit kan nooit discriminatie zijn.
Ik vond je antwoord overigens wel erg goed!
@nelly3: je hebt de vraag goed gelezen!
In amerika is 58 miljoen opgehaald door enkel consumenten. De 41 miljoen van Nederland is een totaal bedrag van consumenten, bedrijven, gemeente, provincies enz. Daarnaast is er bijvoorbeeld een album uitgebracht (Hope for Haiti) die de beste sales heeft ooit, waarvan de opbrengst volledig naar Haiti gaat. In totaal zal het bedrag van the USA naar Haiti gaat een stuk hoger uitkomen.

Niet tegenstaande natuurlijk dat Nederlands veel geld gegeven hebben voor Haiti. Dat komt door:
- Airtime

Als de radio en tv geen of nauwelijks aandacht hadden besteed aan Haiti was er veel minder geld heen gegaan. Afgelopen donderdag was er niemand in Nederland die er omheen kon dat er iets gruwelijks gebeurd was in Haiti en dat daarvoor geld nodig was.

Daarnaast is het ontzettend makkelijk gemaakt om te doneren. Je hoeft niet in te loggen in internetbankieren, je kunt gewoon een telefoontje plegen, sms'je sturen of zelfs via je tv en afstandsbediening doneren.

Ook gaat het natuurlijk over kuddedier gedrag. Als je buren en vrienden doneren, dan jij ook. Want je wilt natuurlijk wel mee kunnen praten als andere het erover hebben hoeveel ze wel niet gedaan hebben.

En als laatste reden, omdat mensen helpen in onze cultuur zit. Gierigheid is het niet teveel willen uitgeven, maar dit is wat anders dan niet willen helpen. Kijk maar naar het sociale stelsel wat wij hebbne. Nederland is een erg sociaal land en dat hebben we weer laten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nedelanders staan bekent om hun krenterigheid, maar misschien juist daarom dat wij onszelf willen bewijzen door extra veel geld te schenken!
het viel mij trouwens op dat er bijzonder veel mensen waren die inzamelacties hielden en ook grote bedragen bij elkaar haalden, Nederland wil zich bewijzen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de Nederlandse media op een creatieve manier de Nederlanders weet te motiveren tot geven. Er wordt veel aandacht aan gegeven. Er worden voorbeelden van de ramp getoont en mensen geinterviewd. Verder wordt er in de landelijke Haïti actie getoond welke mensen allemaal nog meer geven en aan hen gevraagd waarom ze dat doen. Zo ontstaat een soort verbroedering in het volk en voelt iedereen zich geroepen ook te geven. Wat overigens een goede zaak is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat overigens een goede zaak is... daar zeg je zo wat... weet jij hoeveel geld er daadwerkelijk terecht is gekomen bij mensen die het nodig hadden na de tsunami... en hoeveel er is blijven hangen aan de strijkstok van onduidelijke organisaties?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, weet jij het wel? En kun je dan ook vertellen hoeveel mensen er toch gered zijn of nu een beter leven hebben dan wanneer er helemaal niets gegeven was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het SonjaD, helemaal mee eens! Virtueel plusje voor je.
Als ik naar mijzelf kijk (geboren en getogen Nederlandse) dan leef ik zuinig, ik hoef niet zo nodig dure kleding, sieraden of dure vakantie`s, ik vind dat zonde van mijn geld, beleef daar geen plezier aan. Uit eten gaan doe ik ook niet vaak omdat ik het "er niet aan af eet", ik maak, voor minder geld, heel wat smakelijker en gezondere maaltijden. Ik leef dus niet bepaald Bourgondisch zoals onze zuiderburen. Wat zij gierig noemen noem ik zuinig en dat is voor mij geen lelijk woord!

Omdat ik zuinig leef hou ik geld over en van dat geld geef ik aan goede doelen omdat ik dat niet zonde van mijn geld vind, ik zie dat gewoon als normaal! Het geeft trouwens wel een heel goed gevoel.

In mijn omgeving viel het mij op dat echt iedereen aangeslagen was door de televisie-beelden van de ramp in Haïti en daardoor ook bereid waren gul te geven! Op dat gebied doen de media bijzonder goed werk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk door goedkope emoties en door het gevoel van eigenwaarde dat zulke acties geeft. Een week ervoor was er op de tv een ouderpaar met een kind, dat teweinig zuurstof had gekregen bij de geboorte. De situatie van de ouders is onhoudbaar, maar niemand heeft daarop gereageerd. Ook de mensen niet die tegen euthenasie zijn op jonge, sterk invalide kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is een zeer welvarend land. Ook zijn de verschillen qua inkomens niet groot. Zo heeft elke nederlander de mogelijkheid geld te doneren.
daarnaast is dit cultuur. wij willen niet teveel geld uitgeven aan onnoddige dingen, maar van goede doelen of loterijen zien wij het nut van in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlanders willen graag meedoen met elkaar, erbij horen, mee kunnen praten, een gevoel van saamhorigheid willen hebben en een goed gevoel over zichzelf hebben.

Daarnaast zijn Nederlanders een sympathievolk, denk aan de zieligste laten winnen. Maar dat betekent dus ook een groot hart hebben voor mensen die echt in de nood zitten.

En uiteraard draagt de tv ook een steentje bij, maar Nederlanders zijn gelukkig wel zo nuchter om niet overal in te trappen, zoals de Amerikanen.