Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe doen ze dat met live ondertitelen ?

Af en toe zie je in een televisie uitzending ( belangrijk evenement ) dat er live ondertiteld wordt.
Ik zou willen weten hoe men dat doet. Is er een team ondertitelaars bezig en doen ze ieder een zin ? Eén zin is nog wel te volgen en te ondertitelen. Of is het anders ?

Dit naar aanleiding van de vraag over het ondertitelen van het journaal voor slechthorenden .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

kijk eens naar het filmpje op deze site.
http://www.ondertiteling.nl/wistudat.htm

het word inderdaad ingetypt tijdens het progamma, vandaar dat er meestal wat vertraging in zit.
verder gebruiken ze een toetsenbord waarbij ze met lettergrepen kunnen typen.
in de toekomst is het misschien mogelijk om met behulp van spraak-herkennings software te werken.

groetjes sebastiaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die ondertiteling loopt altijd achter en is nooit perfect. Ik vermoed dat een persoon het direct vertaald en dat de computer er ondertitels van maakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja dat kan ook nog een vertalende computer ( een luisterende computer dus ) / die meteen in tekst weergeeft +1
De bovenstaande antwoorden lijken mijn ook juist.
Bij sommige programma's zit er een vertraging in van een minuut of 5, waardoor het zo goed als live is, maar waarbij men de tekst nog foutloos kan vertalen.

Een voorbeeld hiervoor is bijvoorbeeld. So you think you can dance en wellicht straks met de live shows bij My name is Michael.
Het journaal zou je dus ook 5 minuten eerder kunnen starten en een eventuele klok op de achtergrond vooruit zetten zodat de tijd voor de kijker klopt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed punt ! +1

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding