Weet iemand waarom Cesar Milan zijn hond Daddy het commando "blijf" geeft ipv "stay"?

waarom zegt hij dat in het nederlands(klinkt overigens heel erg leuk), is daddy een nederlandse hond? tegenover al zijn andere honden zegt hij wel stay

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Hij zegt geen 'blijf', hij zegt "bleib". Cesar spreekt deze hond (wel vaker trouwens) in het Duits aan.

De hond is een 'afdankertje' van de rapper Redman, die vond dat hij er niet goed genoeg voor kon zorgen. Hij is een zeer goed trainbare hond gebleken, die al snel Cesars "rechterhand" werd.

Net als veel speciaal getrainde honden, zal het ook hier een kwestie zijn van exlusieve commando's geven, zodanig dat het eigenlijk uitgesloten is dat de hond reageert op iedereen die hem commando's toeroept. Zo worden in Nederland bijvoorbeeld blindegeleidehonden , politiehonden en soho's (sociale honden, voor gehandicapten bijvoorbeeld) getraind tot het opvolgen van Engelstalige commando's. In Amerika is het blijkbaar gebruikelijk honden (van origine vaak Duitse herders van de politie) Duitse commando's te leren.

De keus voor Duits komt vermoedelijk voort uit het feit dat de taal kort en krachtig (duidelijk) is voor de hond. Voor Nederlanders echter zou het onderscheid tussen onze eigen taal - die de hond overal om zich heen hoort - en Duits te klein zijn. Wat al blijkt uit het feit dat jij niet 'bleib' maar "blijf" blijkt te horen.

Overigens kennen de meeste werkhonden de normale commando's ook wel in de 'eigen' taal (van het baasje), en is het ook voor de hond duidelijk wanneer er een nadrukkelijk "werkcommando" gegeven wordt.