Oudere mensen die de zwart wit TV nog in huis hebben gehad kunnen hier het juiste antwoord opgeven, in de oude serie Hawaii 5 0 is het namelijk duidelijk vertelt.

Als men in de zestiger jaren in de VS de 0 (nul) koos op het telefoontoestel werd men automatisch doorverbonden met de centrale.

Op Hawaii had de centralist de opdracht dat als iemand 5 keer de 0 indrukte deze direct doorverbonden werd met de politie.

Het was dus gewoon het alarmnummer zoals nu het 911 en bij ons 112 is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval wordt in de serie zelf verwezen naar het feit dat hawai de vijftigste staat is. Maar het zal absoluut een dubbele verwijzing zijn :-) +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ze de verwijzing naar de vijftigste staat hebben gemaakt is wel te begrijpen, ook op Hawaii zijn de telefooncentrales aangepast aan de moderne tijd en is ook daar 911 het alarmnummer, zou raar zijn als ze dan weer met 00000 als alarmnummer kwamen in een serie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat krijg je nou eenmaal met remakes van oude series en films. Ik had eigenlijk verwacht dat ze het als een slang-term voor de politie uitgelegd hadden. Zo wordt het iig wel nog steeds gebruikt daar.

Andere antwoorden (4)

Dat is de naam van de task force, het team zeg maar dat de misdaden bestrijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De code 5.0 staat voor het team en is inderdaad afgeleid van Hawaii als 50ste staat.
Ritsuka
11 jaar geleden
De vraag is waar de code voor staat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil zit in de interpretatie van de vraag, dat is waar.
rose
11 jaar geleden
Zo geredeneerd was '50' ook goed geweest...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van een "kennispartner"verwacht ik toch een iets beter antwoord. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afleveringen van Hawaii 5 0 uit de zestiger jaren gaan bekijken, kom je er achter dat het niet gaat om de vijftigste staat maar gewoon om een alarmnummer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha minnen record :P
Hawaii is de 50e staat van de VS. Vandaar Hawaii 50, uitgesproken als Five-O
bamibal
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Daar had de bibliotheek best iets meer moeite voor mogen doen, hè? (+)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook op Wikipedia zijn ze de allereerste afleveringen van Hawaii 5 0 vergeten te kijken, daar wordt zelfs duidelijk getoond dat er 5 keer de 0 (nul) wordt ingetoetst om direct verbinding te krijgen met de politie.
Hawaii is de vijftigste staat, vandaar 5-0 (vijf nul)/.

Wikipedia:
Hawaii Five-O was named in honor of Hawaii's status as the 50th State.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betekent five-o niet gewoon politie?