Worden namen van televisieprogramma's ook schuin geschreven?

Titels van boeken worden vaak schuingedrukt in een artikel. Hoe zit het met titels van televisieprogrammas zoals De Wereld Draait Door?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
4K

Antwoorden (2)

Meestal gebeurt dat als niet meteen duidelijk is, dat het om een titel van een boek of tv-programma gaat. Verder bestaan er geen regels voor. Het kan dus voorkomen dat tv-titels schuin geschreven worden, maar in andere gevallen ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen 'regel' dat titels van boeken schuin (crusief) worden geschreven. Het is meer van praktische aard omdat je als lezer zo eenvoudig kan zien welk deel van de zin tot de titel behoord en welk deel de normale zin vormt.

Dit is vooral bij (boek)titels van belang omdat die vaak zelf zinnen vormen. Als lezer heb je dan duidelijkheid nodig, en het cursieve lettertype helpt je daarbij.

Eigenlijk zouden de aanhalingstekens deze rol moeten vervullen, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd voldoende. Het is dus gewoon een extraatje om lekker te kunnen lezen.

Titels van TV programma's bestaan vaak uit korte kreten en zelden uit hele zinnen. De extra verduidelijking is daar vaak niet nodig en de extra moeite om de titel schuin gedrukt te maken wordt daar vaak niet genomen.