Hoe beweegt Kabouter plop zijn muts?

Bij veel kinderseries kan ik me urenlang afvragen: Hoe doen ze dat?" Zoals de mutsen van de kabouters uit Plop..Hoe gaat die muts omhoog?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
14.2K

Antwoorden (5)

met draad (ws visdraad)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Touwtje en een scharniertje in de muts, door eraan te trekken draait het omhoog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd en vermoed dat dat op afstand gebeurt met een zendertje. Je ziet namelijk de acteurs niet hun handen of andere lichaamsdelen bewegen als de muts omhoog plopt. Het gebeurt ook tijdens live-shows, dus het is niet iets wat bij de montage gedaan wordt. De jongens van de regie zullen dat wel doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't zou zo maar 'ns kunnen kloppen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plopperdeplop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luierdelui
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
smullerdesmul!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kwebbeldekweb
Zitten touwtjes aan die via de mouwen naar hun handen/polsen geleid worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee of je dmx kent? Dat is Digital MultipleXed en het wordt gebruikt als seriële communicatiebus tussen verschillende apparaten in de theater- en lichttechniek. Vaak is het sturende apparaat een lichttafel met enkele dimmerpacks of andere meer ingewikkelde armaturen. Tijdens theatershows kan 1 knop er bijvoorbeeld voor zorgen dat alle lampen op het podium 360 graden draaien. 1 van die knopjes kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de muts omhoog gaat gepaard met het geluidje!

Tijdens opnames en kleine optreden (bv op de kiosk in Plopsaland) gebruiken ze een afstandsbediening die lijkt op een garagepoortafstandsbediening, daarmee kunnen ze dan met 1 klik de muts omhoog laten gaan *zonder* geluid weliswaar. Bij opnames wordt het geluid nog later gemonteerd en bij shows drukt de technicus het geluid in samen met het knopje op de afstandsbediening!

De binnenkant van de muts bestaat eigenlijk uit de binnenkant van een bouwhelm waarop 2 witte slagbomen zijn gemonteerd met enkele bekabeling! Als je goed kijkt baar de achterkant van de mutsen zie je precies een ‘bol’-vormig iets. Dat is de draaiknop om het net als een bouwhelm aan te spannen op je hoofd. Verder is de binnenzijde van de achterkant voorzien van klitteband om de pruik te bevestigen.
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
DonaldDuck
een jaar geleden
Hallo, hoe weet je dit allemaal? Werk je bij Studio 100? En waar heb je dat plaatje vandaan? Van een Geheime-privé Achter de schermen Kabouter Plop video ofzo? Ik ben erg nieuwschierig! Weet je toevallig ook hoe ik zo'n apparaat zelf kan maken?