Waarom hebben veel hoofdpersonen uit Amerikaanse sitcoms dezelfde (voor)naam als de acteur door wie ze gespeeld worden?

Voorbeelden:

Seinfeld: Jerry Seinfeld = Jerry Seinfeld
Roseanne: Roseanne Barr = Roseanne Connor
Ellen: Ellen Morgan = Ellen Degeneres
Two and a half men: Charlie Harper = Charlie Sheen

Is er iemand die het *weet* (dus niet gokt)?

bamibal
11 jaar geleden
in: Televisie
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een interview met Will Smith vertelde hij dat Carlton zei: De naam die je nu kiest zal de naam zijn waarmee iedereen je zal kennen, het beste is dus je eigen naam te houden. Iedereen noemt Alfonso Ribeiro nog steeds Carlton.

Het beste antwoord

Alleen voor "Two and a half men" gaat het niet op, maar de andere series zijn bedacht en geproduceerd door dezelfde persoon als die de hoofdrol erin speelt.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat die sitcoms geschreven zijn speciaal voor die figuur.
Op deze manier kan niemand anders die rol overnemen/inpikken of wat dan ook
anneliez
11 jaar geleden
Omdat veel moppen leuker zijn als je die in de ik-vorm vertelt. Dat principe passen genoemde acteurs en tekstschrijvers ook toe op de naam van de serie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meningen zijn hierover nogal verdeeld. Ik hou het erop dat het een "merknaam" wordt/is. Kijkers kunnen meteen de acteur associeren als ze bijv. Roseanne zien staan in de TV-gids:

http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-219870.html

http://ask.metafilter.com/82002/Why-do-some-actors-use-their-own-names-in-TV-shows
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal zijn die mensen die in zo'n sitcom spelen in eerste instantie niet zo populair, of waren dat en nu niet meer.

En als ze dan in zo'n show spelen, met een typetje dat hun eigen voornaam draagt, dan zijn ze makkelijker herkenbaar en worden ze populairder.

Het is een op zijn amerikaans een goeie manier om naamsbekendheid te krijgen.

Als je niet meer in de spotlights staaat, is dit dus dé uitgelezen manier om in Amerika weer beroemd te worden.

Maar ook als je dus een rijzende ster bent, is zo'n sitcom ook dus de ideale manier om bekender en beroemder te worden.

Je maakt je eigen merk dus in principe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de eerste 3 voorbeelden die je noemt zijn deze personen de centrale karakters. de protagonist in elk van de gevallen

zie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Protagonist

in principe draait het allemaal om hun. een snelle manier om dat duidelijk te maken is om de het hoofdpersonage te vernoemen naar de eigenlijke acteur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je snapt de vraag niet echt, natuurlijk gaat Roseanne over Roseanne Bar (niet over Roseanne Connor). Maar als de serie Joanna had geheten had het over Joanna Bar gegaan en niet over Roseanne Connor. Alleen in het geval van Seinfeld gaat het over zowel "Jerry Seinfeld" als over Jerry Seinfeld, dit komt het sterkst tot uiting als ze in de serie een serie starten bij NBC die "Jerry" heet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of jij begrijpt mijn antwoord niet:) wil zeker niet impliceren dat de genoemde serie's autobiografisch zijn. alleen maar dat het vernoemen van het personage naar de eigenlijke naam van de acteur wellicht snel duidelijk maakt dat dit (indd fictieve) personage centraal staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
off topic: nooit begrepen wat er grappig is aan seinfeld. ooit een hele serie gedownload om te kijken "what the fuzz is about"maar na de 3rde aflevering lachloos door te zijn gekomen heb ik het opgegeven.
bamibal
11 jaar geleden
Dan heb je de soup-nazi niet gezien...