Waar komt al het geld dat je kan winnen bij grote spelshows vandaan?

Bijv. 1 tegen 100, Miljoenenjacht, dat soort shows. Je kan hier grote bedragen winnen, maar waar komt het geld vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
5.7K

Antwoorden (5)

Meestal investeert iemand in de show, en de mensen die kijken, die kunnen soms stemmen ofzo, en dan betalen ze dat met rente terug. En de mensen moeten betalen om mee te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak gewoon uit "eigen zak" van de omroep. Voor ons lijken die geldbedragen enorm, maar vergeleken met een uur tv-maken, valt dat reuze mee. En zit er geen reclame vooraf en na het programma...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
heb je eens een link bij je antwoorden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met 'geen reclame'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is volgens mij een retorische vraag, met als antwoord dat wij zelf mogen bedenken: ja er zit wel reclame voor die programma's en uit die opbrengsten wordt ook het prijzengeld betaald.
Dit soort shows worden meestal gesponsord of verzorgd door loterijbedrijven. en die halen hun opbrengsten uit al die mensen die niet winnende loten kopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je, Beide voorbeelden worden gesponsord / betaald door de postcodeloterij.
ze worden gesponserd en meestal maken ze een afspraak met de bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bescheiden prijzengeld voor de programma’s van de publieke omroep komt vooral uit de belastingen/de STER-pot/de leden van de omroepen. Denk aan een quiz als Per Seconde Wijzer en Twee voor Twaalf.

Bij de commerciële omroepen gaat het anders. Veel prijzen in natura zijn gesponsord. ("Deze show wordt mede mogelijk gemaakt door...", een goedkope vorm van reclame.)
Aan het prijzengeld van de grote shows betaal je ook zelf mee door loten te kopen bij de organisatie door wie de show gesponsord wordt (bijv. de Nationale Postcodeloterij of de Lotto). Kortom, als het je er echt om gaat geld te geven aan een goed doel, kun je dat veel beter ‘rechtstreeks’ doen aan dat goede doel dan mee te spelen met bijv. de Nationale Postcodeloterij. Linda de Mol en Caroline Tensen werken echt niet voor niets...

De mogelijkheid bestaat, dat deze shows een verzekering afsluiten voor het "risico" dat een grote prijs moet worden uitgekeerd aan een quizkandidaat. Bij Miljoenenjacht is het mogelijk dat een kandidaat 5 miljoen euro wint. Volgens mij nog nooit gebeurd, maar het kan wel.