In een eigen onderzoek onlangs gaf ongeveer 70% van de ondervraagden aan zichzelf als "links" te zien. Tja, wie weet het beter dan de betrokkenen zelf?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij, biedt de publieke omroep aan in het algemeen alle kanten van de actualiteit. Er zijn politici die dat argument gebruiken met populistische redenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk niet, de tros en b.v. de E.O. zijn zeker niet links te noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de periode van verzuiling (dat was ooit eens), verbonden omroepen zich aan politieke partijen dan wel stromingen. Zo was de VARA duidelijk gelieerd aan de PvdA, de TROS en de AVRO aan de VVD. Zo was Mr. G.J.B. Hilterman jaren columnist voor de AVRO (radio en televisie), en duidelijk een rechtse man, evenals Wibo van der Linde, die eenzelfde programma bij de TROS had.

Inmiddels is de verzuiling verdwenen, maar zijn deze etiketten min of meer blijven bestaan. Of eigenlijk, opnieuw in het leven geroepen, voornamelijk door journalisten en politici die zichzelf rechts noemen. Je hoort hen echter niet over de van oudsher 'rechtse' omroepen.

Het is makkelijk(er) om met etiketten te werken, want een mens heeft nu eenmaal overzicht nodig. Maar wat is links? En wat is rechts? Als je maatschappelijk betrokken bent, ben je dan per se links? En wanneer je opkomt voor de eigen normen en waarden (whatever that may be), ben je dan meteen rechts?

Het blijft een kwestie van interpretatie. Gezond verstand en kritisch kijken en luisteren. lijkt me in dit geval veel beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zag gisteren nog een stelling van 't EO over bont (ontopic.nl). 3 van de 4 waren vóór 't gebruiken van bont en 4 van de 4 waren vóór 't martelen van proefdieren voor de medische wetenschap.
Dat vond ik behoorlijk rechts. Met name die ene Christen die de bijbel te letterlijk neemt - die had geen enkel bezwaar tegen 't gebruik van proefdieren. Om te kotsen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rechtse mensen vinden de media (te) links, linkse mensen vinden de media (te) rechts. De mensen in het midden vinden meestal al niet zoveel.

Als jij rechts bent, dan zul je de omroep wel links vinden, en andersom. Het is tamelijk relatief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. Dit is duidelijk waarneembaar aan het verschil waarmee door de PO gesproken wordt over de PVV (afwijzend en meesmuilend) en bv de SP of GL (geinteresseerd en betrokken).