Mag je ziekenhuis beelden op TV uitzenden voor een real-life soap, ookal geeft de patient hier toestemming voor, schaad dit het privé niet?

En de artsen hebben toch een eed afgelegd? dat informatie tussen de arts en de patient blijft en niet word gedeeld met derden? hoe zit dit? Ik stel deze vraag nog naar aanleiding van het TV programma 'Tussen leven en dood' waar toen zoveel commentaar op was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (1)

Klopt, een arts heeft inderdaad een beroepsgeheim, maar als een patiënt toestemming geeft voor uitzending lijkt dit juridisch afgedekt. Maar de vraag is of dit waterdicht is, want patiënten hebben verklaard dat ze bang waren dat ze niet geholpen zouden worden als ze niet zouden tekenen voor het tv-programma. Dus die handtekening zegt niet alles.

Daarnaast werden patiënten bespioneerd door personeel van tv-producent Eyeworks zonder dat ze het wisten. Dat is in strijd met het beroepsgeheim, want medische informatie behoort tussen arts en patiënt te blijven. Of de beelden dan uitgezonden worden of niet, doet er dan niet zoveel meer toe. Het tv-personeel heeft dan immers al informatie gehoord en gezien waarvan ze niet op de hoogte hadden mogen zijn.

Het verwarrende zat hem er ook in dat tv-personeel ook een witte jas droeg, waardoor patiënten dachten met een arts te spreken. Er werd in dat tv-programma kortom nogal gemakkelijk omgesprongen met het beroepsgeheim. Dat is ook de reden waarom het van de buis werd gehaald.