Waarom worden het NOS journaal en RTL nieuws niet geclassificeerd door kijkwijzer?

Kijkwijzer classificeert nagenoeg alles wat er op televisie komt, van films, series, tot talentenjachten. Nu was ik benieuwd naar de classificatie van het nieuws en journaal. Maar op kijkwijzer.nl vind ik daarvan geen vermelding. Toch lijkt het nieuws me niet altijd even geschikt voor kinderen. Wat zou de classificatie van het nieuws moeten zijn en waarom doet Kijkwijzer dat niet?

Toegevoegd na 2 minuten:
Zelfs het jeugdjournaal wordt niet geclassificeerd. Ik zou wel meer willen weten over de geschiktheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Televisie
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben het helemaal met je eens.
toen mijn kinderen jong waren durfde ik ze ook geen jeugdjournaal te laten kijken. juist omdat het zo duidelijk uitgelegd wordt, komt het heel dichtbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pokemon: oorspronkelijk was het jeugdjournaal ook bedoelt voor vanaf 12 jaar. Momenteel ligt de doelgroep voor vanaf 9/10 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie; doelgroep jeugdjournaal ligt tussen 10-12 jaar. http://nl.wikipedia.org/wiki/NOS_Jeugdjournaal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt. Het probleem was dat mijn kinderen dan net Sesamstraat hadden gekeken, en dan moest ik snel de tv uitzetten voordat het jeugdjournaal kwam. Terwijl ik het zelf wel interessant vond om te zien.

Het beste antwoord

In het Deelreglement Televisie behorende bij het Algemeen Reglement van het NICAM wordt een belangrijke uitzondering gemaakt voor nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Deze categorie programma’s behoeft, in tegenstelling tot alle andere programmacategorieën, niet geclassificeerd te worden. Het is aan de omroepinstelling zelf om vast te stellen of zich in een nieuws- en/of actualiteitenprogramma mogelijk voor jeugdige kijkers schokkende of minder geschikte beelden voordoen en daar vooraf mededeling van te doen.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk omdat het iedere dag nieuw(s) is en daardoor niet in te delen is.
Jonge kinderen kun je het beste naar het jeugdjournaal laten kijken. Ook "heftig/beladen" onderwerpen komen aan bod maar kindvriendelijker uitgelegd voorzover dingen soms uit te leggen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar zit wat in. toch zijn series, talentenjachten en dergelijke ook de ene keer enger dan de andere keer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pokemon: bij het jeugdjournaal wordt heel goed nagedacht hoe ze iets laten zien en bij ernstig nieuwsfeiten is er altijd iemand die uitlegt dat de kans dat het jou gebeurt klein is. Ook zenden ze vaak sommige beelden niet uit of ze waarschuwen van tevoren. Je moet bij zoiets als het jeugdjournaal inschatten of je je kind die dag wel of niet laat kijken. Ze kunnen nu eenmaal niet pas een half uur van tevoren bepalen of de komende uitzending geschikt is voor AL, voor vanaf 6 jaar, voor vanaf 9 of voor vanaf 12. Je weet zelf dat je bepaalde kinderen niet moet laten kijken als er weer eens een kind is vermoord of er is een grote ramp gebeurd.
De kijkwijzers worden ruim van te voren bepaald; je kunt niet een hap-snap commissie voor elk journaal samenstellen; de onderwerpen zijn soms niet eens klaar als het journaal begint. En hoe wil je een rechtstreekse uitzending beoordelen? De eigen verantwoording van de redactie staat voorop.