Waarom gebruiken politieagenten zaklampen in plaats van het aanzetten van algemene huislampen?

Op televisie kijk ik regelmatig naar politieseries. Het maakt niet uit of je een Duitse Krimi ziet, een Engelse detective of een Amerikaanse CSI: als er 's nachts iets gebeurt, zetten de politieagenten nooit de lampen in het huis aan, maar gaan de hele nacht met zaklampen in de weer. Waarom is dat?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik begrijp dat ze ermee een huis binnentreden, ik begrijp dat ze ermee kunnen slaan, maar vaak lang nadat ze het huis 'leeg van vijanden' hebben verklaard, doen ze de lampen niet aan. Dát stukje begrijp ik niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
5.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat er meerdere redenen kunnen zijn.
* de politie weet niet waar de lichtschakelaar zit en welke lampen deze schakelt.
* het hele huis in het licht zetten is niet zo handig; kan de inbreker/verdachte (zeker als deze boven zit) makkelijker vluchten.
* niet zo waarschijnlijk maar het kán zijn voor de veiligheid van de politie. Mogelijk zijn de schakelaars gemanipuleerd (staan onder stroom) of staat het huis vol gas (expres of per ongeluk).
* met een strakke lichtbundel uit een zaklamp kan de inbreker/dief verblindt worden zonder dat de politie zelf verblind wordt door fel licht. Daarnaast staat de politie dan zelf ook minder als schietschijf in het zicht.

en in de film staat het natuurlijk ook wel interessant.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij hoor, mooi gezegd allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor de vele mogelijkheden die je noemt. Met name die over het manipuleren van de lichtknop (bijv. dat het indrukken een bom laat afgaan) is een mogelijkheid die ik miste bij de andere antwoorden.

Andere antwoorden (8)

Stel nu dat er op de bovenste etage van het huis een dief zit, en de politie steekt het licht aan, dan zal hij een raam zoeken om te ontsnappen nog voor de politie er is. Met een zaklamp dan ziet die dief dat niet direct en tegen dat de dief doorheeft dat de agenten er zijn staan ze al in dezelfde ruimte als de dief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt mooi dat je 'dief' zegt. Meestal gaat het in die films en series om meer dan diefstal, maar ik bejubel je woordkeuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alsof die 'dief' niet hoort dat er mensen in huis zijn....
Omdat ze met die 'zak'lampen naast het licht dat ze geven, óók rake klappen kunnen uitdelen! Ze dienen twee doelen dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het al dat je het op tv vaak ziet, wat je op tv ziet is in de werkelijk heid niet waar (meestal dan)

Wanneer een politie agent een zaklamp vast heeft geeft dit atribuut aan dat het een politie is daarom zou het wel in de film zijn.

Maar stel dat iemand het licht uitdoet? Dan is het wel handig ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer de politieagenten de lampen in huis aandoen, bestaat het gevaar dat ze hun eigen zaklamp uitdoen. Dat maakt ze kwetsbaar, want de crimineel hoeft slechts de lichtschakelaar / stroom uit te zetten en vervolgens vluchten of in de aanval gaan.....

Bovendien kun je met een scherpe lichtbundel van de Maglight ook iemand enigszins 'neutraliseren'. Kijk je in de lichtbundel, dan ben je even uitgeschakeld en heeft de tegenstander kans je te overmeesteren of een pistool op je te richten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk! om de spanning er in te houden, met een zaklamp
s´avonds het bos in, spannend toch.Daar komt bij dat wan
neer ze het volle licht aan doen, zelf ook als schietschijf
voor boterletter staan.
Dus: Om de spanning er in te houden, cq op te voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politieagenten kunnen doormiddel van het schijnen met zaklampen een eventuele indringer desoriënteren en dus gemakkelijker overmeesteren. Met het grote licht aan werkt de zaklamp niet en is dit ook niet mogelijk.
Niet gevonden op een site van de politie maar op een site die zaklampen verkoopt. Het leek mij wel een voor de hand liggende verklaring.

Hier de betreffende site.

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-tdl-20-tactische-zaklamp.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er sprake is van inbraak of een crime scene moet je geen vingerafdrukken maken op het lichtknopje, of bestaande vingerafrukken vervagen. Gewoon nergens onnodig aanzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zou maar een grapjas zijn, die het gas in de lamp heeft vervangen met iets explosief... BOEM

buiten dat zullen er ook vingerafdrukken op de lichtknop zitten.

als je diezelfde CSI ziet, zie je ze soms ook met bouwlampen binnen werken, in plaats van de normale binnenverlichting, juist om de originele setting (bewijs) niet te verstoren, gebruiken ze hun eigen materieel.