Waarom is er geen Mestreechs te horen in "Flikken Maastricht" ?

Het is een drama, dat zich afspeelt in de stad Maastricht en omgeving. De burgers, politiemannen, de boeven; allemaal spreken ze "boven de Moerdijks" of Hooghollands en dat is niet normaal daar.
Wat dat betreft doen de Vlamingen met hun "Flikken Gent" dat véél beter. Het is echt jammer, dat de regisseur daar niet op gelet heeft, want de serie is best wel aardig. Alleen hierdoor wordt veel afbreuk gedaan aan Mestreech. De Mestreechteneer is terecht trots op zijn taal (géén dialect).
Er loopt daar genoeg talent rond om hieraan bij te dragen, zodat de serie veel echter wordt, dan dat ze nu is.
Stel je voor dat ze "De Jantjes" of "Het Schaap met de vijf poten" destijds in Zeeuws of Grunnigs op TV hadden gepresenteerd. dat had daar toch heel Nederland over gevallen ?!? En terecht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag best een beetje chauvinistisch zijn, maar het "mestreechs" een taal noemen in plaats van een dialect...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of geen Vlielands (:D) in Dokter Deen, of geen Fries in Moordvrouw...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha hoog hollands .... Noemen jullie dat zo???
Maar voor iederen boven de rivieren is er echt geen touw aan vast te knopen. Ik ben blij dat limburgse collega's nl praten... Anders hadden toch echt een probleem.
Powergen
12 jaar geleden
Ik wil ook nog flikken maastricht kunnen verstaan. Enne... volgens mij is maastrichts echt geen taal maar gewoon een dialect. Alleen Fries mogen we als een taal beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En stel je nu eens voor dat de burgemeester van Maastricht en de 'burgemeestersvrouw' een rolletje zouden meespelen.
Volgens mij praten die ook met een ander dialect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat ik inderdaad ook het nieuws gemist had dat Maastrichts nu een taal is geworden :-) Wij Limburgers hebben dialecten hoor.

Het beste antwoord

vind ik ook ! ik woon namelijk in sittard dus in de buurt van maastricht maarja, anders verstaat de rest van nederland het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat de hoofdrolspelers is ook mijn probleem niet, maar de figuren er omheen zijn Hollands en dat vind ik storend. De entourage dus; die deugt niet.

Andere antwoorden (3)

Als zo'n serie een taal gebruikt die veel Nederlanders niet verstaan dan kun je zo'n serie gewoon niet verkopen - en dus niet produceren. Hooguit kun je de serie kwijt aan een regionale Limburgse omroep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan toch ondertitelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of nasynchroniseren ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Ondertitelen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal waar, De twentse serie Van jonge leu en oale groond is ook door de kro uit gezonden terwijl deze vooral in het twentse dialect was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gok dat we het met "Van jonge leu en oale groond" wel over een totaal ander budget hebben vergeleken met Flikken Maastricht. In Avatar sprak Neytiri ook gewoon Engels in de dialogen met Jake. Ga je de hele film ondertitelen dan zou 't vermoeiend zijn geweest. Realisme is niet altijd 't doel in een entertainmentproductie. Het moet entertainen. Punt. De rest is secundair.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van jonge Leu en Oale groond was oorspronkelijk ook niet bedoelt voor de KRO. Flikken Maastricht is wel van oorsprong bedoelt voor de publieke omroep.
De spelers van het programma zijn niet van Limburg, vaak zijn wij uit Limburg best onverstaanbaar, de mensen die het spelen praten gewoon Hollands, dat begrijpt iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat veel acteurs het limburgs toch niet onder de knie krijgen. En zoals ik het geen gehoor vind als "bovendesloters" brabants proberen te praten, zullen Limburgers zich ergeren aan het "net niet"limburgs vand e acteurs. Dus beter van niet
anneliez