Wegmisbruikers...kan je weigeren dat jouw geval uitgezonden wordt, ook als je onherkenbaar wordt gemaakt?

Stel je wordt aangehouden en het Wegmisbruikers team zit in de politieauto. Kan je dan eisen dat het incident niet op Tv komt, ook niet als je gezicht en eventuele kenmerken van je auto onherkenbaar wordt gemaakt.
Ik zie soms uiterst geirriteerde personen in zo'n uitzending, waarbij het mij lijkt dat zij hier nooit toestemming gegeven zouden hebben dat dit uitgezonden mocht worden.

Uit de reacties van agenten lijkt het alsof het een deel van hun werk is dat ze met televisieploegen rondrijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
3.4K

Het beste antwoord

Praktisch gezien zijn er geen mogelijkheden om uitzending te voorkomen. Men filmt gewoon door, en als je daar moeilijk over doet staan er altijd twee agenten tussen. Klaag je achteraf, dan wordt je gezicht vaag gemaakt maar meer ook niet. En dan zul je naar de rechter moeten, wat toch een hele grote stap is voor zoiets.

Er is een rechtelijke uitspraak geweest, zie link 2; geen uitzendverbod voor filmopname van televisieprogramma "Blik op de weg". Vrije meningsuiting gaat in dit geval boven privacy.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ja, ik vergelijk Blik op de weg met Wegmisbruikers....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

de filmploeg filmt ook het werk van de politie...!!!
de filmploeg is er niet voor jou!
indien je niet volop in beeld wilt ..word t je gezicht onherkenbaar gemaakt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rijdt op de openbare weg, dus nee. Wel kun je vragen dat je onherkenbaar gemaakt wordt, en dat gebeurt dan ook.
De politie heeft speciale teams videosurveillance, dus het is inderdaad hun werk om met een camerapersoon rond te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat mag, echter het zal bijna alleen maar worden toegestaan als je bijvoorbeeld in een heel specifiek herkenbaar voertuig rijdt. Of als je heel herkenbare kenmerken hebt die je altijd herkenbaar zullen maken. VB een heel speciale oldtimer waar er maar een paar van in NL rijden, of een bekende nederlander die je aan de hand van postuur of andere kenmerken toch zou herkennen ondanks dat er onderdelen van het persoon/voertuig onherkenbaar zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent op dat moment in het openbaar dus ze mogen het gewoon uitzenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SnakeEye
12 jaar geleden
Er is ook nog iets als privacy recht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik dan, tijdens de aanhouding, foto's maak van de agenten, televisieploeg, hun identificatiebewijzen (want wie zegt mij dat het echte agenten en SBS6ers zijn) en politie auto, dan mag ik die foto's ook gewoon op het internet zetten?
Ook eventuele videobeelden, gemaakt met mijn smartphone, kunnen dan gewoon naar youtube?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo
Volgens mij is "video surveillance" heel iets anders dan het rondrijden met een cameraploeg op de achterbank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Recht van privicie: daarom worde ze onherkenbaar gemaakt
zelf foto's maken: ja maar je moet ze wel onherkenbaar maken. Het is echter niet aan te raden want dan geven ze een boete voor alles
Behalve als de staatsveiligheid in gedrang komt kan men wel eisen dat de beelden niet uitgezonden worden maar is het aan de redactie van het programma om uit te maken of de beelden gebruikt worden.

De beelden zijn op de openbare weg gemaakt en hoeft de redactie zich enkel te houden aan het portretrecht, in het kader van het portretrecht kan men eisen dat men onherkenbaar in beeld gebracht wordt.

Het meenemen van een cameraploeg in een auto wordt gezien als werk daar justitie medewerking verleent vanwege de educatie en de informatie die van een dergelijke programma uitgaat.

Om er voor te zorgen dat men niet in beeld gebracht wordt bij een programma zoals wegmisbruikers is er een heel eenvoudige oplossing:

Hou u aan de verkeersregels en een video surveillance vindt het niet interessant om u te volgen, komt u ook nooit in een programma zoals wegmisbruikers / blik op de weg.