Hoe verdienen televisie -kanalen hun geld?

Ik begrijp dat de reclames-spotjes sponsoren zijn, en dat het iets (?) met kijkcijfers te maken heeft.. maar hoe zit het nou precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
21.8K

Het beste antwoord

Allereerst gaan we even een splitsing maken tussen de publieke omroepen en de commerciëlen.

Publieke omroepen (NL1, 2 & 3 en de lokalen/regionalen)

De omroepen krijgen in eerste instantie subsidie. Deze komt voor een groot deel uit de kijk- en luistergelden. Daarnaast verdienen de omroepen via de STER aan reclames om de programma's heen en strijken ze subsidie op uit specifieke potjes zoals stimuleringsfondsen. Tot slot zijn er nog de inkomsten van de leden, maar de leden zijn meer bepalend voor het bestaansrecht van de omroep. Programma's mogen per definitie niet gesponsord worden.

Commerciëlen (RTL, SBS, MTV etc.)

Alle andere zenders hebben vrij spel. Zo zie je veel producten in programma's voorbij komen (Life4You is eigenlijk één groot reclameblok). Hoewel reclame de primaire inkomstenbron is, maken ook deze zenders gebruik van subsidies en organiseren ze evenementen waar ze inkomsten uit trekken. Een voorbeeld is The Voice. In de link hieronder beschrijf ik alleen al de betrokkenheid van Vodafone in het project.

Verkoop van reclamezendtijd

Tot slot nog even over die kijkcijfers. Dit zijn waarderingen van een kleine groep mensen, dus geen echte aantallen (er is veel controversie over). Deze waarderingen bepalen de waarde van de reclamezendtijd. De zendtijd wordt van te voren al verkocht waardoor men de kijkcijfers in moet schatten op basis van eerdere (vergelijkbare) programma's.

Verkoop van licenties

Tot slot verdienen omroepen nog aan de doorgifte van de kanalen. Regelmatig moeten UPC, Ziggo en andere kabelboeren betalen voor het mogen doorgeven van een zender.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze verdienen echt super veel geld met reclame spotjes en hoe hoger het kijkcijfer aantal is hoe meer ze krijgen voor de reclames.

Toegevoegd na 19 minuten:
De zenders NL 1,2,3 en de regionale zenders alleen door reclames en leden.
En voor de overige standaart zenders zoals sbs 6 betaalt iedereen in zijn televisie abonnement al wat maar het grootste deel wordt ook uit reclames herhaalt.
En de overige zenders zoals eredivisie live halen hun geld uit de abonnementen en ook weer uit de bekende reclame.

Toegevoegd na 20 minuten:
De zenders NL 1,2,3 en de regionale zenders alleen door reclames en leden.
En voor de overige standaart zenders zoals sbs 6 betaalt iedereen in zijn televisie abonnement al wat maar het grootste deel wordt ook uit reclames herhaalt.
En de overige zenders zoals eredivisie live halen hun geld uit de abonnementen en ook weer uit de bekende reclame.

Toegevoegd na 11 uur:
De 1 groep zender dus NL 1,2,3 en de regionale zenders krijgen ook nog belastinggeld.

Toegevoegd na 11 uur:
Veel mensen denken dat het geld van bellen en smsen van bijvoorbeeld postars of the voice of holland ook naar de televisie kanalen gaat maar dat geld gaat naar het programma zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reken maar dat er ook aardig wat geld wordt verdiend aan popstars en the voice of holland en overal waarmee je kan bellen/smssen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dat geld is voor het programma zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En trouwens sorry voor dat dubbele tekstje ik kreeg een foutmelding en daarna stond het er 2 keer.
De publieke omroepen, die uitzenden op ned. 1,2 en 3, krijgen geld uit Den Haag, belastinggeld dus, daarnaast hebben die omroepen leden, en inkomsten uit reclame.
De andere zenders zijn commerciële omroepen, rtl en sbs enz. die halen al hun geld uit reclame opbrengsten.
Hoge kijkcijfers leveren meer reclame inkomsten op. Een reclame tijdens een veel bekeken programma als The Voice levert heel wat op.
Bij de publieke omroep zijn er ook geen reclames tijdens een programma, het is zelfs nog niet eens zo heel lang geleden dat er op zondag helemaal geen reclame was. Begin jaren 90 denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze verdienen mega veel geld met de kijkcijfers. (ik hoorde dat iedere kijker 5 euro opbrengt!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Lijkt mij sterk.