Hoe komt een programma als Lotto Weekend Miljonairs toch aan de grote bedragen die men kan winnen?

Hoe komen ze aan die bedragen? Komt dat vanwege de sponsoring met de Lotto? En hoe komen andere programma's aan grote geldprijzen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
1.1K

Antwoorden (1)

Die prijzen worden gewoon door de Lotto betaald. In principe verhuurt SBS alleen maar zendtijd, en huurt een producent in, om het programma te maken.

Ik kijk zelf niet naar dit programma, maar lees zojuist dat er nog maar één keer een miljoen is gewonnen. Als we het nu eens even heel ruim nemen, en ervan uitgaan, dat er iedere uitzending gemiddeld 500.000 Euro uitgaat en er 30 uitzendingen per seizoen zijn. Dan zit de Lotto voor 15 miljoen per jaar aan prijzengeld, op de eerste rang. Wehkamp, Hema of Blokker zou er direct voor tekenen om voor 15 miljoen per jaar, iedere week een uur reclame te mogen maken.

Hier kunnen ze echt geen reclame-zendtijd voor kopen, en nu heeft de Lotto, met een omzet van bijna 400 miljoen voor 15 miljoen iedere week een uur lang gratis reclame.

Je kunt ervan uitgaan, dat ze bij de Lotto heel goed kunnen rekenen, en precies uitgevogeld hebben wat de kosten en baten zijn. Die hele show zal dus terugverdiend moeten worden, en dat zal prima gaan, omdat er meer mensen zullen deelnemen. De baas van de Lotto heeft er zelfs zo goed over nagedacht, dat er nu bij de uitzending alleen nog maar Lotto-deelnemers aanwezig mogen zijn als studiogast, en er ook weer driftig wordt geadverteerd, dat je toch vooral moet deelnemen omdat je dan kans maakt op een studioplaats. (en ook beslist een prijs)

Voor wat betreft de rest van je vraag: hoe komen andere programma's aan die "grote" geldprijzen? Die prijzen zijn niet groot. Er zijn regels over de grootte van de prijs bij de omroepen. Vroeger zag je mensen bij Mies Bouwman of Willem Ruys nog weleens een auto winnen; dat is er niet meer bij. Maar er zijn bepaalde mazen in de wet voor commerciele omroepen met gesponsorde programmering, en dan vooral als het gaat om goede doelen.