Waarom wordt op tv bijna altijd de merken zoals ah of coca cola onherkenbaar gemaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
6.1K

Antwoorden (5)

Omdat je anders reclame voor die producten maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet altijd zo, bij de commerciele omroepen mag reclame gemaakt worden.
Bij de publieke omroep mag dit niet zomaar, vandaar dat men dan de merken onzichtbaar maakt.
Want in beeld brengen van een merk is reclame maken.

Als je naar bv Goede Tijden kijkt zal je wel merk dingen in beeld zien, heel opvallend soms, dan drinken ineens alle acteurs een bepaald drankje, bv actimel, daar krijgt RTL dan weer geld voor van Actimel.

Bij de publieke omroep mag dit niet, die worden oa betaald uit belasting geld. Daar is reclame alleen toegestaan in de reclame blokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij mocht het vroeger bij GTST ook niet, daar zijn ze wel eens voor op de vingers getikt als ik het me goed herinner. Tegenwoordig zeggen ze volgens mij: dit programma bevat productplacing o.i.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat nog een vraag opleveren :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of RTL nog vanuit Luxemburg uitzend, maar door dat te doen ontweken ze de Nederlandse media wet.
Omdat reclame maken in programma's over het algemeen niet is toegestaan in Nederland. Zelfs zeggen dat je bij de HEMA werkt is soms niet eens toegestaan. Dit kan dan weer opgelost worden door als presentator te zeggen: Ah de concurrent van V&D en C&A (bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anders is het sluipreclame, reclame waar niet voor betaald is, dat is verboden in nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag alleen reclame maken als je ervoor betaald.
en anders is het goedkoper om deze onherkenbaar te maken zo voorkom je ook hele hoge boetes. Maak je toch reclame (per ongeluk) dan moet je van een paar andere merken ook deze benoemen, ter voorkoming van oneerlijke concurrentie en de evt. boete.