Hoe gaat derk ogilvie te werk? (geloof namelijk niet in zijn krachten)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geloof wel in zijn krachten. Geloven is niet weten, maar vertrouwen dat het zo is. Ik geloof er alleen in omdat ik anders gek wordt van het idee dat ik mijn dierbaren toch echt compleet kan verliezen aan de dood. Deze gedachte geeft rust. Als het bij mij over 'denken' gaat (niet over geloven, maar over denken dat het zo is), dan twijfel ik ook. Ik denk dat sommige mensen zo sterk verdriet met zich meedragen, of wanhoop, dat er mensen zijn die dat kunnen zien, die dat kunnen omzetten in een beeld. Een soort aura idee. Ook denk ik dat er emoties in een omgeving kunnen blijven hangen. Sterke angst bijvoorbeeld. Dat verklaart ook waarom er paragnosten zijn die op afstand kunnen voelen (een peter van der hurk, komt soms akelig dichtbij). Maar, nogmaals, dat denk ik. Weten zal ik het nooit.... maar, de charme van dit soort dingen is juist dat niemand het weet. Misschien weet meneer ogilvie het zelf niet eens zeker.
Cryofiel
12 jaar geleden
Met alle respect, maar zo'n houding zou ik voor mezelf nooit kunnen opbrengen. "Ik weet dat ik mezelf voor de gek houd, maar ja, het voelt zo fijn, dus doe ik maar net alsof". Nee, mijn wens om de echte wereld te begrijpen is daarvoor te sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, Cryofiel. Ik geloof er helemaal niet in [understatement] , maar.. ik krijg wel heel sterk de indruk dat iemand als Ogilvie mensen iets "geeft" waar ze heel erg behoefte aan hebben. Laat hem maar lekker zijn hocuspocus ding doen, zolang hij mensen hier erg gelukkig mee maakt. (en misschien weten die eigenlijk ook wel beter, maar als je van iemand hoort dat je dooie kind zegt dat het nu gelukkig is en geen pijn meer heeft, dan is dat misschien wel onbetaalbaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik formuleer ongelukkig, ik ben het niet Niet eens met je, maar ik kan me voorstellen dat mensen troost zoeken in een troosteloze situatie..
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ga nergens tegenin, hoor. Ik constateer alleen dat taya22 zegt dat ze zichzelf expres wijsmaakt dat Derek iets kan, omdat ze zich daarmee gelukkiger voelt. Da's prima wat mij betreft. Het enige dat ik ervan zeg is dat ik zoiets nooit zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook niet, hoor, en ik ben het wel met je eens, ik had wat te snel gereageerd.
Waar ik me trouwens pas echt boos om maak, is dat zo'n (schadelijke) toverkol als Jomanda nog steeds niet achter tralies zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het niet goed is als je met oplichting mensen tijdelijk een goed gevoel geeft. Dat goede gevoel houdt namelijk een keer op en dan zitten die mensen veel dieper in de ellende dan ervoor. Je kunt beter eerlijk zijn, dat doet even wellicht wat meer pijn maar heeft op de lange duur een veeeeeeeeeel beter resultaat.
'Paragnosten' als Ogilvie parasiteren op de ellende van andere mensen en dat is zeeeeeeeeeeer kwalijk!
Cryofiel
12 jaar geleden
Aan de andere kant kan zoiets natuurlijk wel helpen om door een tijdelijk dipje te komen. Het kan zelfs helpen om te voorkomen dat een dip definitief wordt. Scenario: iemand voelt zich machteloos en gaat naar Derek O., die hem naar wat tijdelijk geluk bedriegt. Daardoor wordt die persoon actiever, neemt het heft in eigen handen, maakt nieuwe vrienden, enzovoort. Uiteindelijk geneest hij zichzelf - maar de ingreep van Derek O. was de essentiële aanzet tot die zelfgenezing. Vraag: mag dat, moreel gezien? In de geneeskunde mocht dat vroeger (50 jaar geleden) wel. De arts mocht informatie achterhouden als hij dacht dat dat beter was voor de patiënt. Hij mocht zelfs opzettelijk de waarheid verdraaien. En hij mocht natuurlijk neppillen (placebo's) voorschrijven, zonder dat te vertellen. Vanaf de jaren '60 kwam een maatschappelijke ommezwaai. Wij wilden volledige informatie, we wilden zelfs meedenken met de specialist. Bovenstaande vormen van goedbedoeld bedrog werden verboden. Omdat de behoefte aan bedrog bleef bestaan (het voelt immers zo fijn, iemand die alles weet, die jou leidt, in wie je kunt geloven, en die je alle verantwoordelijkheid uit handen neemt terwijl hij je de indruk geeft dat je toch zelf flink je best doet), gingen we massaal naar de alternatieve "genezers". Nu komen we, heel langzaam, terug van het idee dat we altijd 100% openheid van zaken moeten eisen. We beginnen in te zien dat een placebo wel eens het beste geneesmiddel kan zijn. We vertrouwen ook wat meer op de kundigheid van de artsen, mede doordat we hebben gezien wat er gebeurt wanneer kwakzalvers hun gang kunnen gaan. Het vinden van de juiste weg tussen "goedbedoeld bedrog in het belang van de patiënt" enerzijds, en onethisch handelen anderzijds, zal moeizaam zijn - dat kan niet anders. Voor bedriegers als Derek O. betekent het dat ze hun huidige praktijken niet zullen kunnen voortzetten, behalve misschien in een klein hoekje waar nog behoefte zal zijn aan zijn beweringen. Een psycholoog die een patiënt helpt door te zeggen: "Opa heeft het nu goed. Hij is nu veel beter af dan toen hij nog drie dagen per week in het ziekenhuis lag, en vaak niet kon praten van de pijn. Dat weet ik zeker!", dat zal waarschijnlijk heel normaal worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reden temeer om ook van alternatieve therapeuten te eisen dat ze aan professionele voorwaarden voldoen.
Je moet wel heel goed weten wat je doet als je 'therapeutisch liegt'.

Antwoorden (4)

Ik geloofde ook niet in zijn krachten en toen ik een documentaire over hem zag al helemaal niet meer.

Ogilvie gebruikt bepaalde technieken, die in de volgende documentaire uitvoerig worden besproken door James Randi (Amerikaanse goochelaar, scepticus en bestrijder van pseudo-wetenschappen, zoals homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen).

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is het eerste deel van de video!

Toegevoegd na 11 minuten:
Technieken

Cold reading
Cold reading (koud lezen) is een methode om, zonder werkelijk iets over de gesprekspartner te weten, bij die gesprekspartner de indruk te wekken dat men wel iets over hem weet. Deze wordt door waarzeggers, bij politieverhoren en soms bij verkoopgesprekken toegepast. Sommige mensen leren de benodigde technieken onbewust aan, vaak van kinds af aan, waardoor ze zelf zijn gaan geloven over paranormale gaven te beschikken.
Voorbeeld: ''Dubbelzinnige vragen stellen: Door een dubbelzinnige vraag te stellen kan het medium nog alle kanten op met de reactie van de client. Bijvoorbeeld met de vraag: "Je hebt toch geen kat he?" Na de reactie van de client kan het medium ofwel zeggen: "Zie je wel, ik dacht al je bent helemaal geen kattenmens." of "Oh je hebt wel een kat....ik dacht al waarom zie ik toch een kat?"''

Hot reading (althans dat is mijn vermoeden en ik denk dat andere dit ook vermoeden)
Hot reading is een methode die gehanteerd wordt in de waarzeggerij. Het is het tegenovergestelde van cold reading.
Hot reading houdt in dat een waarzegger van tevoren onderzoek doet naar de persoon die langskomt voor een consult. Zo kan de waarzegger inlichtingen inwinnen door:
Navraag te doen bij mensen uit de omgeving van de cliënt.
Door een ander de cliënt te laten uithoren.
Door het internet af te speuren naar informatie over de cliënt of zijn familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha klopt. Niemand die ooit door de test is gekomen (en ik denk; ooit door heen zal komen). Ik vind die man echt heel slim!
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. Slim, en altijd open en eerlijk. Deze testen zijn dan ook in innige samenwerking met Derek O. ontwikkeld. Derek O. was het er helemaal mee eens dat dit goede, betrouwbare testen waren. Althans, dat zei hij *voordat* hij de testen heeft ondergaan. Daarna zei hij niets meer. De testen bleken namelijk inderdaad goed en betrouwbaar te zijn... Behalve dat Derek O. overduidelijk door de mand is gevallen, pleegt hij ook nog contractbreuk. Hij heeft namelijk met Randi afgesproken dat hij nooit meer zou beweren dat hij met geesten kon praten als hij bij de test zou falen. Die afspraken zijn in een keurig contractje vastgelegd. Het is duidelijk dat Derek O. zich niets aantrekt van de afspraken die hij zelf heeft gemaakt. Betrouwbaar typje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook grappig dat hij vooral in Nederland bekend is. Als je echt zo groots zou zijn, dan ga je niet naar dit kleine nuchtere landje, maar verover je heel de USA, niet waar :P?
Cryofiel
12 jaar geleden
Stomme realist dat je bent! ;-) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, ik zal de laatste zijn die beweert dat er helemaal niets is. Ik weet het simpelweg niet en daar zullen we vroeg of laat wel achterkomen toch? (of misschien juist niet).
Deze man is gewoon TE doorzichtig voor woorden (wel stukken minder erg dan onze enige echte Char. Je weet wel, die van 'is het een a, een b, een c, een d, een e, een f, een g, een h, een i etcetera) ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk hier eens:
http://www.skepsis.nl/tv-mediums.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoord! En toch nog mensen die onvoorwaardelijk in hem geloven. Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestaat God, is ook nooit bewezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant!
Ik ben een beetje een twijfelaar wat dit betreft.
Ik heb de aflevering van vanavond gezien, en daarbij wist Derek meerdere malen namen van personen te noemen die dicht bij de overledene stonden, hoe gaat dat in zn werk? Of is dat gewoon een sterk stukje montage van RTL?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
montage van rtl, over redactiewerk van rtl...
Cryofiel
12 jaar geleden
@biga, dat is een nietszeggende uitspraak. Bestaat de Magische Eenhoorn die op het Domplein in Utrecht staat? Dat is ook nooit bewezen. Is dat dan een reden om dan maar in het bestaan van die Eenhoorn te geloven? Voor jou misschien wel, voor mij niet. -- @Covered, dit zijn bekende trucs. Lees je eens in over Cold Reading, dat is de belangrijkste methode die Derek O. toepast. Waarbij opgemerkt dat degene die Cold Reading toepast, dat vaak zelf niet doorheeft. Voor hem is het gewoon het "contact maken" met de ander. In werkelijkheid doet hij aan Cold Reading. Verder selecteren televisieprogramma's natuurlijk alleen die fragmenten die passen in de opzet van het programma. Sommige programma's maken daarnaast gebruik van trucs. Voordat het publiek de zaal in mag, moet iedereen even wachten in een ander zaaltje. Daarbij wordt een drankje geserveerd. In die setting kom je makkelijk met andere mensen in gesprek. Er lopen dan een aantal handlangers tussen het publiek. Die handlangers doen alsof ze publiek zijn. Ze knopen een praatje aan, en vragen bijvoorbeeld hoe de reis verliep, of je de studio kon vinden, waarvoor je eigenlijk komt, hoe het met oma ging, hoe de overleden broer dan heette, enzovoort. Terwijl het publiek daarna de studio inloopt, wordt die waardevolle informatie doorgebriefd aan Derek O.
James Randi is inderdaad geweldig. Je kunt ook zoeken (op YouTube) naar filmpjes van Derren Brown, hij laat precies zien hoe Cold Reading in zijn werk gaat.

Boekentip voor jou: "Iedereen paranormaal" van Gili.
Gili is ongeveer de Vlaamse James Randi, alleen een stuk minder beroemd. Maar ik kan je (iedereen eigenlijk!) zijn boek echt aanraden!
Kijk ook op zijn site: gili.be
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geloof ook niet in die onzin hoor de mensen geven zonder het te beseffen zelf invermaatsie maar ja maakt het ze maar eens wijs zij gelooffen wat ze graag geloven willen groetjes annie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
invermaatsie??
Een kennis van een vriendin van mij deed eens mee aan zijn show. Van te voren moesten ze allemaal dingen over het overleden familielid vertellen. Beetje verdacht, hè? ;p