Hoeveel kost het om een huis te verplaatsen?

Ik zit nu Discovery Channel te kijken en daar verplaatsen ze grote huizen en andere gebouwen. Wat zou zoiets kosten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goeie vraag! En natuurlijk wil ik dit ook weten ;-) Maar het is bijna onmogelijk om daar iets zinnigs over te zeggen. Het hangt van zoveel af; huis midden in de stad, of in een dorp, grootte huis, de afstand, heipalen of niet, constructie etc. Het is in ieder geval heel duur, en uit de weinige informatie die ik heb kunnen vinden, maak ik op dat de kosten niet hoger hoeven zijn dan het huis zelf. Heel voorzichtig zou je kunnen zeggen, dat de verhuizing van een huis ongeveer de helft van de waarde van het huis kost. Daar zit ook wel een logica in, want zou het evenveel kosten, of meer, dan zou beter gekozen kunnen worden voor sloop en nieuwbouw. Deze "feiten" las ik op internet: - Verplaatsing seinhuis van Middelburg naar Goes: 165.000 Euro - Compleet huis waarde 110.000 Euro verplaatsen in de VS kost 55.000 Hier 2 links: je kunt er o.a. lezen over de verplaatsing van een compleet flatgebouw. http://www.proteusproducties.nl/article.php?story=20050926223835206 http://www.kei-centrum.nl/view.cfm?page_id=1899&item_type=vraag_en_antwoord&item_id=15

Ik neem aan dat dat (heel)erg in de papieren zal lopen. Want denk maar na wat er aan voorzorgsmaatregelen moet worden genomen om te voorkomen dat het hele zaakje in stukken breekt. En de vrachtwagen die ingezet moet worden om het hele gewicht te dragen. De afstand waarover het huis verplaatst zal moeten worden is natuurlijk ook een belangrijke factor. Vroeger had je een speciaal bedrijf Stoof geheten die deed van allerlei van dit soort moeilijke transporten. En er zullen er vast nog wel meer zijn. Je zou voor de aardigheid eens bij vakantieparken kunnen informeren waar ze regelmatig van die grote stacaravans verplaatsen. En n iet te vergeten woonwagenbewoners die zullen vast ook wel van dat soort bedrijven weten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100