waarom bij opsporing verzocht en overvallen niet het gezicht?

Waarom kan je nooit bij uitzendingen van overvallen bij bijvoorbeeld sbs 6, de gezichten van de overvallers niet zien, dat zou toch beter zijn voor de opsporing. Dankzij bewakingscamera's weten we zeker dat hun de daders zijn. ???

Toegevoegd na 6 minuten:
Waarom worden de gezichten gepixeleerd als het daders zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
1.2K

Het beste antwoord

Men is afhankelijk van de kwaliteit van de camerabeelden.

Als er een duidelijk beeld van de verdachte beschikbaar is dan wordt dat gewoon getoond, dat hebben we vanavond ook een paar keer gezien.
Niet alle beelden waren van goede kwaliteit, dus daar was het gezicht helaas onherkenbaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
Alleen de gezichten van ándere personen die toevallig op de beelden voorkomen worden "gepixeleerd", vooral om verwarring met de echte daders te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat hierboven staat klopt, maar het kan ook zo zijn dat er bijv. 3 overvallers zijn en daarvan is er eentje van opgepakt. Zijn gezicht wordt dan gepixeleerd in verband met privacy redenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig is het in Nederland nog zo dat je in principe onschuldig bent tot het tegendeel is bewezen. Ookal staan de overvallers op beeld; zolang ze door een rechter nog niet schuldig zijn bevonden zijn het beelden van in principe onschuldige mensen. Je zou het zelf toch ook niet prettig vinden als je met naam en toenaam en foto van iets beschuldigt zou worden als achteraf blijkt dat je onschuldig bent? Mensen die je kennen zouden dan toch altijd denken: waar rook is, is vuur...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, de privacyrechten. Welkom in Nederland, het land waar als je een bankoverval pleegt, je wordt vervaagd omdat jou niet gevraagd is of je op de camerabeelden zou willen komen!