Waarom lijken de buitenlandse versies zo anders dan de originele Meesterchef/Masterchef?

Ik ben gek op het programma Masterchef. Lekker al die geweldige gerechten, krijg je honger van, wordt op een goede tijd uitgezonden, dus dat is niet erg xD

Maar, een ding valt me wel op. De versies buiten de UK, hebben 100 gasten uitgenodigd en laten hen koken voor de kok, gaat maar door en door. Terwijl de UK versie, elke episode 3 mensen uitnodigd, soms ook 6. Waarom hebben ze besloten de internationale (NL/AUS/USA) versie zo anders te doen? Was dat t echte origineel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Het originele format is van de BBC. En de USA-versie is weer gebaseerd op de Australische versie. Daar zit dus niet één stap tussen, maar 2.

Het format blijft het zelfde, maar de uitwerking kan van land tot land verschillen. "The Voice" van John de Mol, zal in de Oekraine en de VS ook op details verschillen. Dat heeft te maken met de cultuur van een land.

Ik zou me kunnen voorstellen, dat ze bij de BBC (niet commercieel) het niet zo nodig vinden, om er een grote show van te maken, met veel mensen die steeds maar applaudiseren, reageren, lachen etc. en dat daar in de VS wèl behoefte aan is. Daar moet het allemaal wat gelikter, terwijl het bij de BBC wat soberder kan, en meer over de zaak zelf kan gaan.

Deels is het de commercie, maar ook wordt er natuurlijk over nagedacht wat de doelgroep is, en wat voor andere (kook-)programma's er al zijn in een land. Zo is er bij de ZDF een kookprogramma, en het is bijna ongelooflijk wat daar gebeurt. Kok haalt bloemkool tevoorschijn - applaus. Kok steekt vuurtje aan onder de pan - applaus. Kok zegt: "ik ga nu even roeren" - applaus. Kok zegt: "de aardappels zijn bijna gaar" - applaus. Daar zit dus gewoon een zaal vol met klapvee ;-)