Wie bepaalt de programmeringen op TV? Hoe is dat geregeld?

En in hoeverre doet de mening van de kijker er toe? Ik geloof nl. niet langer dat er echt rekening wordt gehouden met de kijker..anders zouden er niet op zoveel zenders dezelfde soort programma's zijn..veelal veel geklets en weinig inhoud of je moet alle tranen die worden als inhoud zien..
:-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
3.8K

Het beste antwoord

Dat is een combinatie van kijkcijfers & verwachte kijkcijfers. Daarnaast zijn er ook nog regels van leeftijdsgrenzen(12+ niet voor 8 uur, 16+ niet voor 10 uur geloof ik).
Op prime-time komen de programma's waarvan ze verwachte de meeste kijkcijfers te halen. Daarnaast word er ook nog gekeken naar het genre: kinderprogramma's niet om 10 uur s'avonds, praatprogramma's niet om 7 uur s 'ochtends bijvoorbeeld.
Als laatste geld voor de 'groepen': SBS RTL & publieke omroepen: verschillend aanbod op verschillende zenders: NED1/RTL4/SBS6: Familiezender
NET5/RTL8: Vrouwenzender
RTL7/Yorin: Mannenzender
NED 3: Jongeren/sport
NED 2: Achtergrond
RTL 5: 'comedy'
(ik geloof dat dit de indeling is van de meest voorkomende zenders).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Helaas vrees ik dat je dat verkeerd ziet..

De indeling van de zenders wordt wel degelijk gebaseerd op de wensen van de kijkers. Anders zouden de inkomsten dramatisch omlaag zakken. Het publiek is helaas weinig critisch en kijkt alleen maar naar rommel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt natuurlijk allemaal af van kijkcijfers.
Die bepalen of een serie terug komt of zelfs tussendoor stopt.
Voor als je naar de nederlandse tv zenders kijkt, zegt dat een boel over tv-kijkend nederland, helaas...

Toegevoegd na 1 minuut:
"Vooral" als je naar nederlandse tv zenders kijkt.... bedoelde ik. Alhoewel, bedenk ik er nu bij, dat zenders als MTV er ook wel wat van kunnen. Bah.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de commerciële omroepen heeft niemand inspraak.
Daar wordt de programmering bepaald door de sponsors en de kijkcijfers.
Alle publieke omroepen (op de NOS na) hebben ledenraden die het programmabeleid mede bepalen.
Maar de netcoördinatoren van de drie publieke omroepen hebben een hele dikke vinger in de pap.

Toegevoegd na 51 seconden:
Herstel: Waar 'drie publieke omroepen' staat, bedoelde ik 'drie publieke netten'.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Alle publieke omroepen (op de NOS na) hebben ledenraden die het programmabeleid mede bepalen." Waarom heeft de NOS dat niet?
AWM
14 jaar geleden
De NOS is geen omroepvereniging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar dat ze zo eigenzinnig en trots zijn ;-)
De programmabonzen stellen een pakket samen dat door de zender-coördinatie wordt bekeken. Er zijn enkele eisen waaraan zo'n pakket moet voldoen. Het moet een gevarieerd aanbod zijn, zoals informatieve programma's als amusement, films e.d. die op een juist tijdstip uitgezonden dienen te worden. Die zender-coördinatie dient er voor te zorgen dat gelijkgestemde programma's niet gelijktijdig worden uitgezonden, maar je hebt gelijk als je zegt dat dat niet of nauwelijks gebeurt.

Wat de inhoud van de programma's betreft, is het natuurlijk wel zo, dat we allemaal een eigen smaak hebben. Wat ik bagger vind, vindt een ander misschien prachtig en andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De programmering word voor de Nederlandse zenders bepaald door de Programma directeuren van de diverse omroepen. En hierbij word steekproefsgewijs in enquetevorm het publiek om een mening gevraagd. Dus ik neem aan dat het publiek hier een redelijke inspraak in heeft...