Waarom had Llink meer zendtijd dan PowNed nu heeft?

Llink was voortdurend op televisie te zien met meerdere programma's terwijl PowNed alleen maar het een kwartier durende PowNews uitzendt (wat de helft van de tijd niet uitgezonden wordt vanwege voetbal of een ander evenement) en sinds kort een kortdurende serie met de naam Heilig Gras.

Ze waren toch allebei begonnen als startende omroepen? Dus waarom was Llink vaker te zien in hun tijd? Heeft PowNed gewoon de capaciteiten niet om vaker programma's te maken? En zo ja waarom niet (gezien het feit dat ze ook geld krijgen van de regering)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stel de vraag eens wat duidelijker
ik snap er niets van
hier kan ik geen goed antwoord op geven

Het beste antwoord

De verdeling van de zendtijd heeft ook te maken met het aantal omroepen en de beschikbare tijd.
Er zijn 2 omroepen bijgekomen, WNL en Powned, en er is 1 weggeaan: Llink. Daarnaast heeft omroep Max zendtijd erbijgekregen omdat ze veel nieuwe leden erbij gekregen hebben.
Vergelijk het maar met een taart. Hoe meer mensen ervan moeten eten, des te kleiner worden de stukken.
Er is domweg minder zendtijd over voor WNL en PowNed.
Bovendien moeten ook zij zich nog maar bewijzen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De mediawet regelt hoe de zendtijd van televisie- en radiozenders wordt verdeeld (zie ook Omroepstatus). Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten omroepen.
Omroepverenigingen hebben leden. Op basis van de hoeveelheid leden wordt een bepaalde hoeveelheid zendtijd ter beschikking gesteld. (De afkortingen van de meeste ledenomroepen zijn letterwoorden zonder betekenis geworden.)
Sommige organisaties zonder leden kunnen ook zendtijd toegewezen krijgen op basis van artikel 2.42 uit de Mediawet 2008. Voorheen heetten deze omroepen '39f-omroepen' naar een artikel uit de oude Mediawet, tegenwoordig heten ze 2.42-omroepen. Ze vertegenwoordigen kerkgenootschappen en genootschappen op geestelijke grondslag. De moslimomroep SMON kreeg aanvankelijk zendtijd aangewezen, maar die werd nog voor de eerste uitzending ingetrokken.[6]
De Radio Nederland Wereldomroep maakt geen deel uit van de NPO. De RNW is een Nederlandse internationale publieke omroep voor uitzendingen gericht op het buitenland en staat buiten het landelijke stelsel.

Kortom: het is vooral afhankelijk van het aantal leden van de vereniging. Daarom heeft pownews ook zo lang actie gevoerd om aan leden te komen. Ze hadden er volgens mij 50.000 nodig.