Kent iemand het programma 12 steden, 13 ongelukken?

Het enige wat ik kan herinneren iS dat het leuk was. Weet iemand meer over de inhoud en acteurs/actrices?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar keek ik ook altijd na. Ik was nog best jong toen en vond het altijd super spannend. Ook begin muziekje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel spannend, denk overigens dat ze het zo weer zouden kunnen herhalen, de onderwerpen die ze hadden zijn nu nog actueel.

Het beste antwoord

Ja, die kan ik mij wel herinneren. Het was een educatieve dramaserie gebaseerd op waargebeurde ongelukken, uitgezonden door de Vara. Werd geproduceerd in opdracht van Veilig Verkeer Nederland. De titel is een toespeling op het gezegde 'twaalf ambachten, dertien ongelukken'. De ongevallen werden veroorzaakt door zaken als rijden onder invloed, spelen met vuurwerk of het opvoeren van een brommer. Elke aflevering werd ingeleid door de presentator. Daarna volgt het dramagedeelte waarin de kijker kennis maakt met de verschillende personages, die later bij het ongeluk betrokken raken. Langzaam werd toegewerkt naar het moment waarop het ongeval met al haar vreselijke gevolgen plaatsvond. De serie werd van 1990 tot 1995 door Jan Douwe Kroeske gepresenteerd en daarna tot 1998 door Menno Bentveld. Bekende acteurs als Tygo Gernandt en Daniël Boissevain deden er hun eerste acteerervaring op.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bekende Nederlanders die in deze serie gespeeld hebben zijn onder anderen Daniël Boissevain, Alfred van den Heuvel, Dirk Zeelenberg, Howard Komproe, Angela Schijf, Annette Barlo, Manouk van der Meulen, Filip Bolluyt, Bert Kuizenga, Bartho Braat, Kees Prins, Peer Mascini, Caroline De Bruijn, Cor Witschge, Herman Boerman, Babette van Veen, Fred Vaassen, Bettina Berger, Marjolein Keuning, Bram Bart, Porgy Franssen, Hero Muller, Victor Reinier, Peter Bolhuis, Perla Thissen, Hans Beijer en Frédérique Huydts.

Op bv. youtube vind je ook diverse stukken, idd erg leuk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waren steeds 2 verhaallijnen naast elkaar. Er werd om en om gefilmd. In beide verhaallijnen gingen de personages naar buiten en werden verkeersdeelnemers. Aan het einde volgde altijd een ongeluk waarbij beide partijen betrokken waren.
Er werd geacteerd door wisselende acteurs en actrices omdat het iedere week op zichzelf staande verhalen waren met andere personen.
Wel werd aan het eind elke keer het ongeluk besproken en geanaliseerd.door....?
De situaties waren op de werkelijkheid gebaseerd, met echt gebeurde ongelukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gepresenteerd en geanalyseerd door eerst Jan Douwe Kroeske en later Menno Bentveld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed programma. Ook informatief.
Van het slachtoffer en van "de dader" werd de hele dag nagespeeld zodat je helemaal kon meebeleven hoe alles gegaan was. Vaak was het slachtoffer op de verkeerde tijd op de verkeerde plek. Toeval. Kwestie van seconden. Met tragische afloop.
Jan Douwe Kroeske presenteerde het de eerste jaren. .