Klopt het dat mooie mensen vaak op -voor de camera's- interessante stoelen worden geplaatst?

Bij praatprogramma's op tv.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Er zijn bij sommige programma's speciale "seat arrangers", die op basis van de camerahoeken de gewenste personen plaatsen. Bij programma's die vanuit een strikte marketingstrategie of programmaconcept worden gemaakt is het zichtbare publiek een deel van de uitstraling om de juiste doelgroep aan te spreken of binnen te halen. Meestal voor de verhoging van de waarde voor specifieke adverteerders.

Soms worden in programma's met een politiek getinte inslag de representatieve mensen geplaatst achter de spreker die in het programma "geliefd" is

Een heel mooi voorbeeld van een "personenplaatsing" is te zien in de zeer belangrijke toespraken van Amerikaanse presidenten en ministers. Denk aan Colin Powel die bij de VN met een buisje in de hand "bewijst" dat Sadam Hoessein massavernietigingswapens en biologische wapens zou hebben. Precies achter hem zitten 2 kopstukken van de inlichtingendienst. Daar zet je geen moeilijk kijkende Soedanees achter zeg maar.

Denk aan Bush in een vliegeniersunifiorm op een vliegdekschip de troepen toespreekt en "mission accomplished" verklaart. Ook hier zijn alle personen heel zorgvuldig geplaatst. Zelfs het vliegdekschip precies zo neergelegd in de haven dat de zon van de goede kant schijnt.

Dus bestaan ze. Zeker wel! Maar lang niet overal. Alleen als het er echt toe doet in het kader van geld, macht en/of manipulatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vaak zie ik bij programma's zoals de De wereld draait door juist de allerlelijkste mensen achter een gast zitten. Misschien doen ze dit opzettelijk zodat mensen thuis wat telachen hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt me juist handiger om lelijke mensen voor de camera's te zetten zodat de presentator en eventuele gasten er in verhouding mooier uitzien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hahahahahaha kijk eens naar paul de leeuw
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit hangt van de aard van het programma af. Als het om een programma gaat waar de inhoud van het programma er toe doe, zijn het over het algemeen: interessante mensen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij DWDD zetten ze altijd achter de twee meest gebruikte cameraschots jongere meisjes. Dit omdat het blijkbaar beter oogt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad! En heel vaak worden er "toevallig" meisjes en vrouwen ingezet die dalijk (gevelgesproken) ruzie met de zwaartekracht krijgen. Alsof we niet liever een doorsnede zien. Gun die mannen ook hun reaalblik! Barbiepoppen bestaan niet in het echt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal is dit waar, maar ook vaak is het waar dat mensen op tv komen die iets te melden hebben.
In dit laatste geval maakt het uiteraard niet uit hoe je er uit ziet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij "Top Gear" zie je meestal bij de vragen aan het publiek opvallend mooie vrouwen vooraan staan waar het een en ander aan gevraagd word :)