Waarom is het weerbericht bij het journaal zo uitgebreid?

Vroeger zei de nieuwslezer op het eind van het NOS-journaal bijvoorbeeld: "En dan nu het weer, licht bewolkt en een temperatuur van rond de 15 graden.". Meer niet. Dit was ook al dat ik wilde weten.

Tegenwoordig krijg je een heel zwetsverhaal over waarom het licht bewolkt wordt en waarom de temperatuur rond de 15 graden ligt. Dat hoef ik toch allemaal niet te weten. Als iemand zo´n heel verhaal heeft gehoord en ik vraag hem de volgende ochtend wat hij of zij nog onthouden heeft van dat weerbericht dan is dat met grote waarschijnlijkheid alleen: "licht bewolkt en temperatuur van rond de 15 graden.". En niks meer over lage-drukgebieden hier en satelietfoto´s daar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
2K

Het beste antwoord

Nederlanders hebben historisch gezien interesse in het weer, omdat het hier zo veranderlijk is. bedenk dat we afstammen van van voornamelijk vissers en boeren.

er zijn landen waar het weer het hele jaar door hetzelfde is, waar ze zelfs geen woord voor " weer" hebben.

Mensen beginen een gesprek vaak ook over het weer. Het zit in "onze genen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ze maken er een show van en dan moet de spanning opgebouwd worden en dat kost tijd...

Simpel toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin je me een beetje te begrijpen, Magicegidius?
Soms gaan er niet genoeg mensen dood in de wereld en hebben ze een beetje filler nodig.

Verder maakt het verhaal het wetenschappelijker. Terwijl vaak juist boerenwijsheid het weer ook redelijk kan voorspellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind die extra weetjes over waarom het wat wordt best interessant.

Maar de beste tip om het weer korter te maken lijkt met het schrappen van het stuk over wat voor weer het die dag geweest is... Dat weet ik immers zelf wel en dat heeft ook niets meer te maken met "Verwachtingen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad! Dat had ik nog bij mijn vraagstelling willen zetten ja. Ze vertellen mij altijd wat voor weer het vandaag was geweest!!! Hoe komen ze erop! (En hoe komen wij er vanaf?)
Bij de NOS valt dat nog mee, maar wat te denken van de commerciëlen?
Dat lijkt meer op een foto-presentatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze om te voorkomen dat het beroep 'weerman' gaat verdwijnen. Ze zien de buienradar namelijk al hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb werkelijk geen flauw idee waarom, maar op de een of andere manier schijnen mensen echt waarde te hechten aan het weerbericht, zetten er zelfs apart de teevee voor aan, volgen het echt, zappen niet tijdens het weerbericht : het weerbericht is hot, altijd al geweest. Als je ze op de man af vraagt zegt bijna iedereen dat ze het niet willen missen.

Als je ze een half uur na de uitzending belt en vraagt of ze het weerbericht hebben gezien is het algemene antwoord : natuurlijk. Maar vraag je daarna wat voor weer het dan wordt......dan blijkt dat bijna niemand het onthouden heeft. Heel apart verschijnsel dus eigenlijk, die weerberichten.

Ik denk dat ze een hoge entertainment-factor hebben. Niet voor niks kennen meer mensen de weerman van naam dan de nieuwslezer. En dat is al begonnen met Jan Pelleboer, voor we de echte weermannen- en vrouwen op teevee naar amerikaans model kregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind die van de NOS nog wel interessant, weet ik meteen wat voor weer er overmorgen verwacht wordt, en dat dat waarschijnlijk niet klopt, Nederlanders zijn niet zo goed in het weer voorspellen.. Het meest irritante vind ik Piet Paulesma, hij wordt zelfs medemogelijk gemaakt! En dan staat hij daar in een of ander dorpje of op een camping met een stuk of twintig mensen oat moarn te zeggen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het weer speelt een steeds grotere rol in het dagelijks leven, iedereen vindt het belangrijk om te weten wat voor weer het wordt en liefst zo uitgebreid mogelijk. Dit geldt niet voor iedereen, maar wel voor een meerderheid van de journaal-kijkers blijkbaar!