zou eens willen weten hoe ze precies kunnen weten wat de kijkcijfers van een tv programma kunnen weten en hoe word dat gecontroleerd

als er maar iets meer dan ongeveer 2500 huishoudens zon regikastje hebben en ze hebben het altijd over miljoenen kijkers? soms per programma

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Zo werkt statistiek. Ze maken een selecte steekproef. In die steekproef komen alle leeftijds-, inkomens-, gezinssamenstelling- en regionale categorieën in gelijke mate voor als dat die in NL voorkomen (en dat weten ze ook weer door een steekproef sinds er geen volkstellingen meer zijn).
Kijkt nu 10% van die 2500 personen dan mag je aannemen dat ook 10% van het aantal mogelijke tv-kijkers (boven een bepaalde leeftijd, want babies tellen niet mee) ook kijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze huishoudens zijn zo geselecteerd,dat ze representatief voor de Nederlands bevolking zijn. Je hoeft daarvoor niet enige miljoenen kastjes uit te zetten.