Stemmen de Nederlandse commercieële tv- zenders hun reclameblokken op elkaar af ?

Of is het "toeval". Vaak worden alle reclamablokken op dezelfde tijd uitgezonden lijkt wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
5.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reclameblokken tijdens een programma is een ramp voor de kijker

Het beste antwoord

Er zijn meerdere redenen waarom reclameblokken op het zelfde moment zijn.

- veel programma's beginnen tegelijk, en dan zitten de reclames dus ook op ongeveer het zelfde moment

- Er zijn maar 2 'organisaties' van commerciele tv-zenders. Rtl met RTL 4,5,7,8 en SBS met SBS 6, NET 5, Veronica. Dan heb je ook nog MTV, TMF & Comedy central die samen zitten bij MTV networks nederland. Deze bedrijven zullen de reclame op hun zenders tegelijk maken omdat:

- Zenders hebben er belang bij dat reclames tegelijk zijn. Aangezien ze dan meer mensen hebben die kijken, en dan kunnen ze meer geld vragen voor reclames.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, helaas wel en dat is absoluut geen toeval. Veel mensen 'zappen weg' tijdens een reclameblok. Ze willen dan dat je elders niet een programma terecht komt, maar ook in een reclameblok. (Zou verboden moeten worden :))
escape
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft het veel te maken met het feit dat programma's ongeveer op dezelfde tijd beginnen, en dus allemaal na x tijd onderbroken worden voor reclame. Als de begintijd hetzelfde is, is die onderbreektijd meestal ook hetzelfde.
Zappen helpt niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk vermoed ik dat de reclame de programma's onderbreekt... Die programma's zijn er alleen maar opdat we de reclame zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed advies Mjager3 .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad khepput, ik raak er helemaal van in de war ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een goed idee ;-)
Radiozenders doen hetzelfde.
5 minuten voor het hele uur allemaal dezelfde reclames uitzenden, dan allemaal hetzelfde a4-tje van het ANP voorlezen, en dan weer 5 minuten dezelfde reclames.
Ik schakel op het hele uur altijd over naar de BBC Worldservice, op de middengolf. Scheelt een hoop geschreeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het maken van afspraken tussen instanties die ten nadele zijn voor de consument zijn in Nederland toch verboden?

Zie: mededingingswet (bij Kartelvorming)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft alles met wetgeving te maken. Commerciële zenders mogen niet korter dan 20 minuten uitzenden. Als de meerderheid van zender om bijv. 20:00 uur een programma starten, is het logisch dat om 20:20 de reclames beginnen op al deze zenders.
Bronnen: