Waarom mogen alleen BN-ners meedoen aan spelletjes als bv Expeditie Robinson, Wie is de Mol, 71 graden Noord etc. Is dit discriminatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.2K

Het beste antwoord

Goede vraag! Ik vind het wel een beetje discriminatie. Het lijkt net alsof je alleen de moeite waard bent om naar te kijken als je BN-ner bent. Bovendien wordt televisie zo een afspiegeling van BN-nerland - een insiderskliek - en heeft het weinig meer met Nederland en de gemiddelde inwoner daarvan te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Aan Expeditie Robinson en Wie is de mol deden aanvankelijk ON-ers mee. Het heeft niets met discriminatie te maken.
bamibal
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Onbekende Nederlanders
De kijkcijfers liggen hoger als B.N.ers afgepeigerd worden.
13 jaar geleden
Ze zijn robinson en de Mol begonnen met onbekende nederlanders (en belgen)

Waarschijnlijk denken ze dat dit nu een oppepper voor het programma is omdat de formule anders wat saai zou worden.

Ze hebben bijv bij robinson elk jaar een aantal regels anders gemaakt, afvallers-eiland, 20tigers, 30tigers en 40tigers, waarschijnlijk was die variatie een beetje op
13 jaar geleden
Er is een overkill aan dit soort reality-programma's. Natuurlijk vindt het gros van de televisiekijkers het leuk als bij dit soort programma's / spellen gewone onbekenden (die je buurman hadden kunnen zijn) meedoen. Maar toch blijkt nog steeds dat een hoop mensen het nog veel leuker vinden als ze een "bekende" zien in een voor hun ongewone situatie. Die BN'er heb je namelijk al in andere situaties gezien en je hebt dus een bepaald verwachtingspatroon van zo iemand. Je gaat dus vergelijken.
Hierdoor trekt het programma meer kijkers. Bij de commerciëlen betekent meer kijkers meer advertentieverkoop, en bij de publieke omroep wordt ook aardig gevochten om het bestaansrecht van de verschillende omroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de koppen van bekende nederlanders meer kijkers trekken dan die van Miep uit Zwijndrecht of Jan uit Oost Knollendam.
De kijkcijfers zijn dus de enige reden.