Hoe werden filmpjes en clips vroeger gemonteerd?

Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=OB7BTN90wn8, en dan de fade in de 0:13e minuut.
Dit is een Kinderen voor Kinderen uit 1986 (ofzo), en computers werden er nog niet voor gebruikt, omdat er grafisch nog weinig mogelijk hierin was.

Hoe werden zulke technieken toen al toegepast? En was montage toendertijd duur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.9K

Het beste antwoord

In die tijd was film nog analoog. Het signaal dat door de camera's geleverd werd was wel al electronisch. Het bestond dus uit electrische stroompjes. Daar had je, net als voor audio, mixers voor die met een potmeter (variabele weerstand) geledelijk het ene signaal konden laten overgaan in het andere.

Omdat de electrische frequentie van video veel hoger was dan die van audio, moest je wel componenten hebben die daar mee om konden gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Knippen en plakken, net als nu op de pc.

Toegevoegd na 14 uur:
Tegenwoordig gaat alles grotendeels met de computer, maar vroeger kon je niet zomaar eventjes wat filmen, daar kwam heel wat meer bij kijken. Je nam toen niet op met een geheugenkaartje en je monteerde niet op de computer, maar beeld en geluid nam je apart op met respectievelijk film en geluidsbanden en je monteerde op een enorm grote tafel met duizenden knoppen.

Met een bandrecorder werd het geluid opgenomen. En een speciale filmcamera legde alles op de film vast. Met de film moest je goed uitkijken, want er mocht geen licht bij de film komen. Als er een klein beetje licht bij de film komt, heb je er niets meer aan en kun je hem direct weggooien.

En dan had je nog de filmklap. Op deze klap stond alle informatie die nodig was voor de filmopname. Bijvoorbeeld welke filmrol er in de camera zat, welke geluidstape, welke aflevering werd gemaakt en welke scène het was.

En dan begon de opname. De regisseur vroeg om stilte en zei dan "Attentie, geluid!". Dan zei de geluidsman "Loopt!". Dat betekende dat zijn bandrecorder liep. Vervolgens riep de regisseur "Camera!". Dan zegt de cameraman "Loopt!", dat betekent dat de camera loopt. En dan riep hij "Klap!". Dan moest een medewerker voor de camera gaan staan en een klap geven met de filmklap door erop te slaan met een speciaal balkje dat d.m.v. een scharniertje dat aan de bovenkant zat bevestigd. Op het moment dat de filmklap dicht sloeg, startte de opname.

Als alle scènes waren opgenomen, moest er gemonteerd worden. De film werd ontwikkeld in het laboratorium en het geluid wordt gekopiëerd naar een speciale tape. Beeld en geluid zaten dus op twee verschillende banden. Maar voordat kon worden begonnen met monteren, moest beeld en geluid eerst gelijk worden gekregen. Anders klopte er helemaal niets van. Beeld en geluid werd gelijk gekregen door eerst op de geluidsband te zoeken naar het geluid van de filmklap. Vervolgens werd de geluidsband vastgezet en gezocht naar het beeldje waarop de filmklap dichtsloeg. Dan liepen beeld en geluid gelijk en dan kon de film gemonteerd worden. Dat was echt handwerk en moest heel precies gebeuren. Het werd gedaan met doorzichtig plakband en ook met witte handschoentjes aan om te voorkomen dat zweet en ander vuil op de vingers de film zouden beschadigen. Ook de geluidsbanden werden met de hand gemonteerd. Het monteren alleen al kon maanden of zelfs jaren in beslag nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe verklaar je fade-in/out dan, en andere grafische effecten anno 1986?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De minkukels zijn weer flink bezig geweest, maar voegen verder niets toe.
Zie verder mijn aanvulling. Fade in/out misschien door lampen aan te doen en te dimmen?