Kleipopfilmpjes als Pingu worden wel degelijk met klei gemaakt. Na de opnames krijgen de oorspronkelijke kleianimaties een nabewerking omdat lang niet alle effecten mogelijk zijn met klei, zoals bewegingsonscherpte bij snel bewegende voorwerpen of rook en vuur. Ook oneffenheden worden naderhand weggepoetst, net zoals dat zo vaak met foto's in Photoshop wordt gedaan. Hiervoor worden vaak programma's als Apple Shake of Adobe After Effects gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik ga er vanuit dat vandaag de dag de zogenoemde kleipop filmpjes gewoon computergestuurde animaties zijn...

De laatste fantastische kleipop filmpjes die ik me nog helder voor de geest kan halen beperken zicht tot de videoclips eind jaren tachtig en begin jaren negentig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pingu is nog steeds een klei-animatie, maar de studio zal zeker computeranimaties (bewegingen van ogen e.d.) toevoegen. Er zijn nog meer series met kleipoppetjes, maar kan nu even niet op de naam komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die View2009;

Ik weet niet voor welke filmpjes dat allemaal opgaat, want met het opgroeien van mijn kinderen zie ik dit soort dingen niet zo vaak meer. Ik weet wel dat filmpjes als Wallace & Grommit, Chicken Run en Sean Het Schaap. nog 'echte' kleianimaties zijn. Bij de bioscoopfilm van Wallace & Grommit was dat zeer duidelijk te zien aan de af en toe opduikende vingerafdrukken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb zelf ook een keer een kleifilmpje gemaakt, toen moetst je hem steeds verschuiven en dan maakten ze steetds een foto, maar bij pingu kunnen ze best wel wat computersnimatis toegevoegd hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk ziijn het combinaties van die twee technieken. Stop-motion animatie is vrij kostbaar om te maken, aangezien er behoorlijk wat tijd in een film gaat zitten als je steeds maar 1/24e seconde kunt opnemen en dan weer vanalles moet gaan verzetten. Computeranimaties zijn gewoonn een stuk goedkoper en makkelijker te relaiseren. En er zijn gewoon dingen die je niet met klei kunt doen.

De (bij mijn weten) nieuwste stop-motion film is Coraline, geregisseerd door Henry, die ook Tim Burton's The Nightmare Before Christmas heeft geregisseerd, wat ook een stop-motion film is. Coraline draait nu in de bisocoop geloof ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, alleen al omdat de foto's niet meer met spiegelreflexcamera's worden gamaakt, maar met digitaal fotoapparatuur. De foto's worden op dezelfde manier gemaakt in een studio, maar anders verwerkt in een computerprogramma, speciaal voor het maken van stop motion filmpjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals met alle films een combinatie van... maar klei animaties zijn alleen klei-animaties als het allemaal gemaakt is van klei... anders heet het een 3d animatie...

de special effects zijn tegenwoordig wel met de computer gedaan en denk dan ook aan het digitaal retoucheren (wegwerken van steuntjes en draden die de klei op hun plek hielden) :)