Waarom bevat elke Donald Duck consequent één taalfout?

In de Donald Duck wordt altijd correct Nederlands geschreven. Er is echter één uitzondering: op de eerste pagina staat altijd

      Oom Donald's brievenbus

In de regelmatig terugkerende rubriek over uitvindingen, "Willies wereld", wordt die taalfout *niet* gemaakt.

Waarom die ene taalfout?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je die vraag beter hier stellen : http://www.donaldduck.nl/dagboek/brief/sturen/ Kun je hem volgende week in Oom Donald’s brievenbus lezen :D Overigens vroeger stond het er wel: http://farm4.static.flickr.com/3565/3825967167_cf44a40445.jpg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er fout volgens jou?
Cryofiel
13 jaar geleden
Die apostrof natuurlijk! Ik schrijf toch ook niet: Jaap's voetbal. Ik schrijf: Jaaps voetbal.

Antwoorden (8)

Misschien dat het mooier staat of dat het makkelijker leest. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat ik die komma verkeerd gebruik, puur omdat ik het mooier vind staan of omdat het makkelijker leest.

Toegevoegd na 4 minuten:
Komma = aanhalingsteken natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het [oom Donald]'s is???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap het antw ook niet
Volgens het Witte Boekje (2006) mag bij bezitsvormen van merknamen van de regel, s aan het grondwoord, worden afgeweken. En Donald Duck is een merknaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oom Donald's brievenbus is volledig correct geschreven.
De 's betekent: zijn, dus oom D. zijn brievenbus.
Het is goed, hoor Cryo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor velen is de bezittelijke ’s’ heel verwarrend. Bijvoorbeeld zoals in ‘het boek van Bert: Berts
boek’. Deze ’s’ is een overblijfsel van de tweede naamval-vorm ‘des Berts boek’. Dat is altijd een vaste ’s’.
Behalve als er sprake is van uitspraakverwarring. Dus het is Berts boek, maar wel Anja’s boek. Maar nooit Bert’s boek. Onder invloed van het Engels zie je deze vorm toch heel erg vaak.
Als namen op een ’s’ eindigen, dan gebruik je wel weer een apostrof, maar dan zonder extra ’s’. Het is Frits’ boek. Dan weten we zeker dat het boek niet van Frit is.

De slotklank van een naam is bepalend voor de schrijfwijze van de bezitsvorm. De regels daarvoor zijn:
* Hoofdregel: schrijf direct aan de naam een s vast: Jans dochter, Esthers verjaardag, Annies kapsalon, Hannahs vriend.
* Uitzonderingen:
------- 1. Eindigt de naam op een lange (vrije) klinker die als één letter geschreven wordt, dan is er een apostrof nodig om verkeerde uitspraak te voorkomen: Afra's fiets, Amy's huis, Pichegru's aanval. Dit geldt niet voor de é en de toonloze e: Renés verdwijning, Ankes kat. Een afgekorte naam krijgt ook een apostrof voor de s: JP's flat.
------- 2. De bezits-s wordt vervangen door een apostrof bij woorden die op een sisklank eindigen: Truus' gast, Inez' auto. Het begrip 'sisklank' is tamelijk rekbaar: niet alleen de s en de z vallen eronder, maar ook de sj, de tsj, de zj, de dzj en alle letters of lettercombinaties die zo worden uitgesproken: Alex' vriendin, Barentsz' pooltocht, Maurice' fiets, Bush' vader, Ivic' auto.
In de praktijk wordt ook bij namen die op een medeklinker of 'doffe' e eindigen vaak een apostrof geschreven: Van Dale's woordenboeken, Jan's fiets. In de witte spelling wordt dit ook toegestaan, in de groene spelling niet.

Conclusie: in het Nederlands is het taalkundig correct om "Donalds brievenbus" te schrijven. Maar omdat het oorspronkelijk een Engelse naam is wordt toch de apostrof toegepast.
Dit is Amadea's antwoord.
Amadea
13 jaar geleden
Je zou normaal gesproken in het Nederlands 'Donalds brievenbus' schrijven.
Maar Donald is een Engelse naam, daarom wordt hier toch de 's gebruikt. Dit is een correcte uitzondering.

Wel een goede vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De `s staat voor " zijn " dus volgens mijn is het dan goed geschreven. Oom Donald zijn brievenbus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is goed geschreven hoe denk jij dan dat het moet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Gewoon: Oom Donalds brievenbus. Net zoals je niet schrijft "Joop's eettent", maar "Joops eettent".