Worden de Donald Duck strips nog steeds met papier en inkt getekend?

Of gaat dat tegenwoordig ook digitaal?

LeonardN
2 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=ZJwvV_SZSaM Het grootste deel wel, maar let op de zin op :
https://youtu.be/ZJwvV_SZSaM?t=114 De lijnen zijn dus handwerk en de inkleuring software, als ik het dus goed begrijp.

Antwoorden (2)

Hoewel er steeds meer digitaal gebeurt bij de makers, zijn er nog steeds tekenaars met de hand werkzaam.

Aanvankelijk werden de strips vertaald vanuit de Amerikaanse uitgave maar Nederland heeft inmiddels een eigen team van tekenaars. Zo worden er bijv. een aantal poppetjes geschetst en vervolgens met een tekentablet overgetrokken. Inkten gebeurt met de hand en inkleuren weer digitaal, om maar een voorbeeld te noemen. Zo heeft elke tekenaar zijn/haar eigen werkwijze.

Donald Duck wordt nog steeds heel veel gelezen en kan nog heel lang doorgaan. Toch verwachten ze daar dat langzaam het papier gaat verdwijnen en misschien in 20 jaar alleen digitaal te verkrijgen is. Sanoma voert momenteel bezuinigingen in en als de oplage dusdanig kleiner is geworden dan bijv. 50.000, zou het weleens afgelopen kunnen zijn met het papieren blad...vooralsnog is dit bij lange na niet het geval maar kan zomaar over een aantal jaren gebeurd zijn. Lees mijn bron maar eens door.....
2 jaar geleden
Schetsen van een verhaal gaan naar een echte tekenaar, die het met potlood in het net gaat tekenen.
Daarna worden de potloodlijnen met een pen of penseel in inkt gezet.
De redacteuren schrijven de teksten die in de ballonnetjes moeten komen in goed Nederlands op. Die worden vervolgens met de computer in de ballonnen gezet.
De tekeningen moeten dan worden gekleurd. Dat gebeurt ook met behulp van een computer.