Is "Alleen op de wereld" van Hector Malot alleen in Nederland zo bekend?

Ik heb het gevoel dat in Nederland iedereen "Alleen op de wereld" van Hector Malot kent (met Rémi). Als ik het verhaal beschrijf aan mensen in Italië of Duitsland, heeft niemand er ooit van gehoord.

Klopt het dat dit verhaal alleen hier zo bekend is geraakt?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jolie-Coeur.... en die ging dood.. wat heb ik daar om gehuild! 8(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joli Coeur was het aapje ; het derde hondje heette volgens mij Dolcis of Dolce. De grote hond heette Zerbino. Hector was de man met de baard die voor Remi zorgde. Geweldige tekenfilm was dat ; heb volgens mij alle afleveringen gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schaam schaam schaam....die oude heette Vitalis, Hector (Malot) is de schrijver van het verhaal :schaam schaam schaam: .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja.. het aapje ging dood.. onderkoeling.. boehoe

Het beste antwoord

Als je de juiste titel gebruikt (sans famille - en alle buitenlandse vertalingen daarvan) kennen mensen het geheid ; het is alleen in Nederland maar bekend onder de naam Alleen op de Wereld.

Dat het hier nog zo bekend is, komt omdat de tekenfilmserie waarvan je een screenshot hebt geplaatst, bijna twee jaar (!!) gelopen heeft, en vrijwel iedereen tussen de 5 en de 15 keek er naar. (We hadden toen nog niet zo veel keus natuurlijk, en ook moeders vonden het leuk). En volgens mij is hij later ook nog eens helemaal herhaald.

Als ik me niet vergis was het een van de eerste Anime_series op TV, met die grote ogen en veel, heel veel stilstaande beelden. Er was zelfs een aflevering in 3D, waar je overal brilletjes voor kon kopen. Ook waren er boeken en veel andere parafernalia van te krijgen.

Blijkbaar is de commercie er hier goed op ingesprongen en is het hier goed in het culturele erfgoed blijven hangen. Vooral ook omdat 'Remi' voor iemand die zich gedraagt alsof hij alleen op de wereld is hier een gevleugeld begrip is geworden. Dat houdt het geheugen vers ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor, het boek is ook in Engeland (Without family) en Frankrijk (Sans Familie) zeker bekend (niet verwonderlijk, het is een frans schrijver).

Ik heb het boek vroeger gelezen en als ik eerlijk ben, zou ik ook niet direct meer weten hoe het verhaal ging, dat zal voor die mensen misschien ook wel gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben Belg en bij ons is het niet bekend. Een paar jaar geleden had ik de uitdrukking op vakantie gehoord (van Nederlanders). "Zelfs Remi heeft een hond." Toen heb ik voor het eerst over Remi gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook "In je remi"
Dat betekend iets alleen doen, of eventueel asociaal alleen voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in Belgie is dit gekend hoor ! Of misschien beter gezegd 'was gekend'. :-)
In ieder geval zal het in Frankrijk bekender zijn dan bij ons want van oorsprong is het een frans boek (Sans Famille).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit boek is zowat overal bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De animatie serie werd in Japan gemaakt, en was dus niet alleen in Europa populair, ook in Zuid Oost Azie en Zuid Amerika kent men dit verhaal.