Wordt in De Smurfen verklaard waarom smurfen blauw zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K
BarendV
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/1480/smurfen-blauw

Antwoorden (1)

Nee. Daar zijn later pas redenen voor bedacht.

Behalve de romantische verklaring dat de echtgenote van Peyo (pseudoniem van de uit Brussel komende Belg Pierre Culliford, ontleend aan zijn Engelstalig neefje dat er maar niet in slaagde om Pierrot correct uit te spreken) daarvoor verantwoordelijk zou zijn is er ook een rationeel-economische verklaring. Toen de Smurfen voor het eerst getekend werden, zocht Peyo namelijk in een winkel naar de goedkoopste kleurpotloden. Hij moest namelijk wel wat inkleuren. Toen waren dat blauwe kleurpotloden. Die kleur overleefde, zelfs toen blauw in de jaren ’90 veel duurder werd.

De echte geschiedenis van de blauwe kabouters begon met het mislukte tekenfilmproject 'Un Cadeau à la fée'. Zij het dat het daarin rozige elfjes met een puntmuts waren.
Jaren later tekende Peyo de strip Robbedoes en bedacht hij voor één episode als bijfiguren "De fluit met de zes smurfen". Deze stamden rechtstreeks af van de schetsen voor 'Un Cadeau à la fée'. Maar ze bleken zo'n succes dat het de sterren van kleine verhaaltjes werden, en op de wens van de lezers gingen ze hun eigen avonturen beleven in groot formaat.
Amadea