Waarom hebben Buurman en Buurman in het Nederlands wel stemmen en in andere landen niet?

Buurman en Buurman (Pat a Mat) is een Tsjechische kinderprogramma over twee onhandige klussers. In Tsjechië hebben ze geen stemmen, en in anderellanden waar Buurman en Buurman worden uitgezonden ook niet. Alleen in het Nederlands hebben ze stemmen. Waarom heeft Nederland de serie wel gesynchroniseerd en andere landen niet?

8.3K
SimonV
8 jaar geleden
Eerst werd de serie door de NCRV wel zonder begeleidende stemmen op de buis gebracht onder de titel De twee stuntels. https://nl.wikipedia.org/wiki/Buurman_en_Buurman

Het beste antwoord

Het is droge humor en daar houden Nederlanders van. Maar zonder tekst konden Nederlandse kinderen vaak niet begrijpen wat de buurmannen nou aan het doen waren. Zelfs de twee stemacteurs (die de filmpjes zonder script van tekst voorzien) begrijpen soms niet wat er gebeurt. Ze kijken dus eerst naar het origineel en bedenken daarna al improviserend toelichtende teksten. De een (Kees Prins) baseerde z'n stem op Swiebertje, een lage wat zeurderige toon - de gele trui - , en de ander (Siem van Leeuwen) ter onderscheid een vrolijke wat hogere stem - de rode trui -.
Amadea